Page:  1  2  next 

All posts by ChristerMLB (25)

topic: Video av filosofisk samtale - på norsk (ved Bo Malmhester / Beate Børresen)  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #1
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Inspirerende. Ser på denne og på videoen på dataspilltanker (jeg fant bare én) at dere lar elevene finne svarene sine litt mer individuelt før de presenterer de for gruppa. Det jeg har gjort er å "spørre gruppa", og det er kanskje det som fører til at jeg får "gruppesvar".

I fremtiden vil jeg prøve å si på forhond at barna ikke må svare med en gang -- for så å gi spørsmålet og starte en tenkepause. Kanskje det holder med ti-tredve sekunder i barnehagen, slik at barna kan danne seg et personlig forhold til sine individuelle svar.
topic: Kan barn diskutere ordet 'pyse'? (Et eksempel på angst for angst)  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #2
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Noe grubling blir det uansett, spørsmålet er om vi, ved å ta det opp, gjør at det blir mer grubling og sørger for at "pyseproblematikken" blir et større tema i livet til disse barna enn det ville ellers? Jeg er ikke spesielt god til å strikke, men det plager meg ikke fordi jeg nesten aldri tenker på strikking.

For å ha det sagt, jeg sier ikke dette fordi jeg nødvendigvis er uenig selv, men jeg tror kanskje dette er grunnen til at folk er skeptiske.
topic: Kan barn diskutere ordet 'pyse'? (Et eksempel på angst for angst)  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #3
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Vel, nå har det seg slik at denne problemstillingen har dukket opp i en av barnehagene jeg har jobbet i. Der var det en slik gutt som begynte å snakke om dette, ganske indirekte gjennom uttalelser som "oi, nå var han tøff" om en som ikke gråt når han fikk vondt, og senest bruken av ordet "pyse".

Da jeg utfordret han på dette med å, i det siste eksempelet, spørre om hva en pyse er, så fikk jeg egentlig ikke noe svar. En annen sa fra siden at det var et stygt ord, og jeg spurte hvorfor det, men det var visst også vanskelig, og siden dette ikke var en formell samtale, så sporet hele greien fort av og de gikk for å leke. Kanskje jeg skulle ha gått inn i begrepet "stygt ord", det hadde gjerne vært en lettere vei inn. Vi kunne snakket om bæsj og sånt. Gjerne litt mer behagelig.

Jeg er i utgangspunktet enig i det du sier, men kan det være at det er så vanskelig at det rett og slett er risikabelt? Kan eksempelet mitt over ha ført til at gutten tenkte enda mer over dette pysebegrepet? Er det egentlig så bra?
topic: Kan barn diskutere ordet 'pyse'? (Et eksempel på angst for angst)  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #4
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Jeg tror dette ofte er noe barn diskuterer enten de voksne vil det eller ikke. Kanskje det er de voksne som er litt sarte?

Jeg vet det er mange voksne som peker seg ut barn, spesielt gutter, som de mener burde bli mindre pysete -- og barna virker, stort sett, som de er veldig klar over at de blir sett på som pysete. Det værste man kan gjøre i sånne situasjoner, mener jeg er å bygge opp under den skyldfølelsen og skammen disse barna føler, det beste er kanskje nettopp en slik åpen samtale, i tillegg til aktiviteter som lar barnet bygge opp selvtilliten og selvfølelsen... for eksempel klatring :)
topic: Kunst- og filosofiprosjekt i barnehage  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #5
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 1205
Det var bra å ta med ting fra forrige gang, spesielt ting som barna begynte å prate om mot slutten. Men hvis vi har mer eller mindre ubevegelige planer om å snakke om noe helt annet, er det lurt å være bevisst på at pratingen om forrige gang tar tid. 15 minutter går fort!

Eksempler er et viktig verktøy, men for mange eksempler kan vanne ut fokuset. Her handler det om å finne en balanse.

Før ett sånt prosjekt bør jeg finne ut om språk kan være en utfordring for noen av barna, og ta hensyn til det i planleggingen. Noen av barna var stille nesten hele tiden under de filosofiske samtalene fordi de ikke hadde tillit til norskferdighetene sine.

Joggeturen rundt barnehagen var moro, og barna kviknet til. Jeg brukte dette trikset senere i prosjektet også.

De faste «konkretene», grubleren og esken med spørsmål, var populære og motiverende. Til og med de som ikke var spesielt aktive i samtalene ville gjerne hilse på grubleren og trekke fra esken.

Aktivitetene bør holdes i ett stykke. Første dagen hadde jeg først introduksjonen min, og så begynte jeg med den ene gruppa, mens den andre gikk og lekte, de ble ganske utålmodige.

Etter å ha stilt ett spørsmål til noen i gruppa, er det viktig å ta en god tenkepause hvis det ikke kommer ett svar med en gang. «Flyt» er viktig for mange i hverdagslig prating, men det er ikke et hovedmål i filosofiske samtaler.

Det holder med tre barn på et flipboard, den ene gruppen hadde fire, og da var det ikke nok plass til at alle kunne tegne. Kanskje bare to med større barn.

Det viser seg at vi holdt på med disse tingene på toppen av de vanlige samlingsstundene. For et slikt prosjekt tror jeg det kan være en idé å bare ha miniversjoner av de vanlige samlingsstundene. Hvis barna er slitne og lei av å sitte stille fra før av, så kan jeg tenke meg de blir urolige i samlingsstunden etterpå.

I utgangspunktet hadde jeg en plan om å være i barnehagen utenom prosjekttiden også – for å bli kjent med barna. Dette forkastet jeg i begynnelsen. Jeg tror en grunn til at jeg forkastet det, var at jeg ikke følte det var en fornuftig ting å ta såpass godt betalt for. Det burde selvfølgelig ikke hatt noe å si, og jeg tror prosjektet hadde tjent på det. Både fordi jeg kunne blitt kjent med barna, men også fordi jeg kunne blitt kjent med personalet og diskutert fremgangen i prosjektet med dem underveis. Det kunne også vært godt med litt uformell oppvarming før samtalene og aktivitetene.

Når jeg begynte prosjektet var det flere som tipset meg om at jeg burde ha notatblokken klar for å notere ned «gullkorn», små snodige kommentarer, fra barna underveis. Det har det i grunn ikke vært spesielt mye av. En grunn til det kan være at det ikke er noe som oppmuntres under de filosofiske samtalene – forventningen om at barna skal være søte og snodige erstattes med en forventning om at de skal være analytiske og konstruktive.
topic: Kunst- og filosofiprosjekt i barnehage  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #6
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 1198
Jeg holder på å skrive rapporten, og har laget meg en liste over ting jeg har lært:


Konklusjoner, eller hva jeg har lært

15 minutter med samtale er maksimum, barna blir ukonsentrerte og kjeder seg etter dette, og det slutter å være en positiv opplevelse. Barna var rett og slett lei av pratingen. Denne lærdommen tok jeg ikke skikkelig konsekvensene av før på fredagen, og jeg tror dessverre flere av barna allerede da hadde lært seg at disse samtalene er slitsomme og kjedelige.

Hverken jeg eller barna var spesielt flinke til å dømme vanskelighetsgraden til et spørsmål bare ved å lese det. Fargekoding av lappene er noe som krever erfaring.

Selv om det var satt opp syv barn på hver gruppe var det kun 3-6 barn på gruppene denne uka. Det bidro til at de filosofiske samtalene ble mindre aktive enn de kunne vært. Spesielt på fredagen. November er en måned med mye sykdom, og kanskje derfor ikke ideell for dette prosjektet. På den annen side er det, i følge Øyvind Olsholt fra Barne- og ungdomsfilosofene, fullstendig vanlig at barna synes disse tingene er vanskelige i begynnelsen – og denne typen uforutsigbarhet er regelen snarere enn unntaket i barnehager. Her kan det være lurt med mer styrte aktiviteter i bakhånd. En annen måte å ta hensyn til dette ville være å fordele prosjektdagene over lengre tid, da blir det mindre sannsynlig at noen av barna er borte flere prosjektdager på rad.

Hvis noe skal være et premiss for aktiviteten vi skal i gang med, så må jeg bare være ærlig med barna om at jeg vil sette det premisset, ikke late som vi diskuterer oss frem til det, som jeg forsøkte med spørsmålet om farger kan ha følelser. Selv om samtalene skal være dype og filosofiske, så vil det alltid være premisser som må settes på forhånd – noen ganger vil det bare være mer åpenbart enn andre. Det er uansett alltid lurt å være bevisst hva spørsmålene impliserer.

Moralen her er også at konklusjonene som barna kommer til av og til kan komme fullstendig overraskende. Blant annet ble jeg overrasket over holdningen barna hadde til metaforer. Farger har ikke følelser, og vi kan ikke bruke bilder til å snakke med. Konkret og nøyaktig språkbruk er viktig i filosofiske samtaler, så dette var en av flere gode overraskelser.
This post was edited on 2011-12-28, 12:57 by ChristerMLB.
topic: Filosofiske samtaler for å legge grunnlag for IKT-ferdigheter? (Bør filosofiske samtaler være en naturlig del av en IKT-innsats i barnehage eller skole?)  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #7
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 1200
I et annet prosjekt jeg har holdt på med (ikke P4C-relatert) leste jeg om Habermas' ideer om det deliberative demokratiet, og disse filosofiske samtalene høres virkelig ut som et god måte å utdanne gode deltakere til et sånt samfunn.

Finnes det noe statistikk på hva slags resultater filosofiske samtaler kan ha i forhold til prestasjon i skolen? Aktivitet i organisasjoner?
topic: Filosofiske samtaler for å legge grunnlag for IKT-ferdigheter? (Bør filosofiske samtaler være en naturlig del av en IKT-innsats i barnehage eller skole?)  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #8
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Filosofiske samtaler for å legge grunnlag for IKT-ferdigheter?
Det virker som et tydelig mål med filosofiske samtaler i skole og barnehage er å hjelpe barna å være mer strukturerte og konsekvente i argumentasjon og tenking. Denne strukturen kan ofte reduseres til formallogikk, som igjen er grunnlaget for de fleste programmeringsspråk.

Kan det være at filosofiske samtaler hjelper barn å tenke på en måte som også er veldig nyttig hvis de vil lære seg programmering? Bør filosofiske samtaler være en naturlig del av en IKT-innsats i barnehage eller skole?
This post was edited on 2011-11-29, 22:23 by ChristerMLB.
topic: Kunst- og filosofiprosjekt i barnehage  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #9
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 1197
Onsdagen: Vi snakket om litt forskjellig. Blant annet spurte jeg om det går an å ikke føle noe, de var enige om at det bare går an når vi er døde. Når vi lever føler vi i alle fall at vi er levende. Den dagen gikk vi også gjennom alle skissene vi tegnet på mandagen, og barna plukket ned de de likte best, vi la de på gulvet, og barna tegnet sammen på en flipover.

Fredagen: Jeg tok de utvalgte tegningene, og hang de opp alene. Vi gikk rundt sammen og så på de, og jeg ba de beskrive i ord ting de likte med de forskjellige tegningene. Til og med de som nesten ikke hadde snakket ellers var med på det. Etterpå satt vi oss ned, og jeg ga de forskjellige barna i oppdrag å tegne de forskjellige tingene jeg hadde skrevet ned (og ja, det var ting + noen farger som ble nevnt) -- her forsøkte jeg også å unngå å gi barna i oppdrag å tegne ting fra sine egne tegninger, for å bryte litt ned på eierskapsfølelsen. Det høres litt politisk ukorrekt ut, men følelsen av eierskap til ideer kan være en stor hindring i kreative samarbeidsprosjekter. Etter dette var det en kjapp løpetur rundt barnehagen og samtaler:

Jeg tror vi trenger ett nytt ord: «kommunisere» -- for vi kom frem til at vi ikke kan snakke med tegninger (de har ikke munn), men de kan peke (jeg tegnet en pekende hånd på et ark og de var enige i at jeg kunne bruke det til å peke med), og de kan vise følelser (jeg ba personalet om å spørre meg hvordan jeg hadde det i barnehagen, og jeg viste en tegning med et smilefjes på – og de var enige i at det funket) – så jeg har lyst til å spørre om tegninger kan kommunisere.
topic: Kunst- og filosofiprosjekt i barnehage  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #10
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 1195
Okay, fikk du meldingen, eller må jeg sende den på nytt?

Barna var ekstra trøtte denne morgenen fordi de hadde vært ute på tur med lommelykter kvelden før, så jeg tok begge gruppene ut på en løpetur rundt barnehagen -- og det funket. Den ene gruppa sto det fortsatt litt stilt med, delvis fordi den var mye mindre på grunn av sykdom.

I den andre gruppa fortsatte vi å utforske spørsmålet om venner må være myke, og om venner må snakke sammen. Så snakket vi litt om følelser, men her hører jeg at jeg ikke la opp til noe diskusjon - men jeg tror det vi har snakket sammen om følelser gir et godt grunnlag for diskusjon, så jeg vil prøve meg på mandagen i steden for brainstormingen jeg hadde planlagt.
topic: Kunst- og filosofiprosjekt i barnehage  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #11
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 1193
Det er som sagt to grupper, den ene gruppa er av og til veldig på det med å si "jaaa" eller "neeei" i kor når jeg stiller et spørsmål, og det er flere av barna som har begynt med det ene svaret for så å slutte seg til resten av gruppa sitt svar, f.eks "ne..jaaaa" -- og når jeg spør hvorfor er det "vet ikke". Vi "kom oss gjennom" det vi skulle gjennom, en oppsummering av forrige gang, kongen-befaler-følelser leken fra boken, og litt snakk om tegninger kan ha følelser -- men diskusjonen sto litt stille.

Han som synes det var slitsomt synes fremdeles det er fryktelig slitsomt, og var veldig lei. Jeg har tenkt å begynne neste gang med å spørre alle hvordan vi kan gjøre det mindre slitsomt, og jeg vil holde meg strengere til tiden, for det ble nesten en halvtime denne gangen også. Med mindre vi har veldig god tid vil jeg heller ikke innføre noen nye samtaleemner.

Da jeg minte den andre gruppa på at vi hadde kommet frem til at vi kunne være venner med knekkebrød - så avviste de det med en gang. Knekkebrød er ikke myke nok til å klemmes! Jeg tror det de kom frem til var at venner må være myke nok til at vi kan kose og klemme de, og de må kunne snakke på ordentlig (dyr teller med, en hund "kan ikke snakke språk, men han kan snakke hundespråk"). De stoppet litt opp når jeg spurte hva som ville skjedd hvis vennen ble stum, men en ansatt foreslo tegnspråk. Tenker jeg vil spørre om vi må snakke for å være venner.

Jeg fant også ut at, hvis jeg vil at noe skal være et premiss for aktiviteten vi skal i gang med, så må jeg bare være ærlig med barna om at jeg vil sette det premisset -- ikke late som om vi diskuterer oss frem til det. Første gruppen var helt uenig i at farger kan ha følelser -- for andre gruppen la jeg bare premisset om at det går an å si at farger har følelser, og gikk derifra. Det gjorde en forskjell for tegneaktiviteten (kongen-befaler-følelser, med tegning).

Takk for alle svarene, forresten!
This post was edited on 2011-11-03, 22:30 by ChristerMLB.
topic: Kunst- og filosofiprosjekt i barnehage  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #12
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 1190
Andregangen var det mere liv, og flere barn. Jeg hadde også inntrykk av at de som var mer beskjedne forrige gang pratet mer nå. Jeg merker at jeg må bli litt strengere slik at vi holder oss til temaet. Vi snakket om vennskap, hva en venn er, og hva slags ting som kan være venner. Det ble litt tullete etterhvert, kanskje fordi barna ble slitne (vi holdt på i 20-25 minutter, fremdeles litt lenge). De kom frem til at vi kan være venner med stort sett alt, jeg spurte om jeg kunne kjøpe meg en pakke knekkebrød hvis jeg ville ha mange venner, og det kan jeg visst. Jeg vil fortsette samtalen litt før dagens tema.

Det ble også mye opplisting av eksempler, og jeg synes det er vanskelig å formulere spørsmålet om hva eksemplene har til felles på en måte som barna forstår. Jeg ba ikke om noen spørsmål den gangen, men i dag vil jeg be de tenke på noe til neste gang.
topic: Kunst- og filosofiprosjekt i barnehage  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #13
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 1188
Jeg er usikker på de "notatene" i samtalene, jeg forklarte det ikke før vi begynte, så barna i den første gruppa distraherte seg litt med å bare tegne ting de hadde lyst til. Men det skal bli spennende å prøve de med skissene.

Denne gang hadde jeg ingen tekster, jeg tenkte teppeleken kunne være innledning god nok. Men jeg merker det er nesten umulig for barna å finne på spørsmål. Teppeleken, og rare spørsmål etter hverandre ble over en halvtime, og jeg tror 15 minutter hadde vært mer enn nok. Jeg tok opp samtalene på lyd, og hører etter ti minutter at en gutt sier han er sliten og vil leke noe helt annet (etter at en annen sa det var kjempegøy).

Jeg merker også at jeg må bli flinkere å ha tenkepauser etter spørsmålene, men var nervøs og visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg. Neste gang vil jeg prøve å si "skal vi ta en liten pause og tenke på det?".

Barna kjenner meg ikke, og den ene gruppa var bare på fire barn, den andre på fem, jeg tror det kan være en grunn til at stemningen ble litt vel andektig og stille nå og da... pluss at vi ikke luftet ut det lille rommet vi brukte. Det er mye å lære, merker jeg :)

Mht tekster, så tenkte jeg barnebøker. De har en god del, men jeg begynner å skjønne at de er gjerne er litt for lange til at det er tid til de + en samtale hvis jeg skal gjøre det på rundt 15 minutter. Jeg tenker jeg vil ta en liten Albert Åberg historie neste gang, og stille spørsmål når det faller naturlig under lesingen.
topic: Kunst- og filosofiprosjekt i barnehage  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #14
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Kunst- og filosofiprosjekt i barnehage
Prosjektet begynner snart, to grupper med syv barn født i 2007 (~4 år gamle) skal delta i prosjektet. Prosjektet vil gå over tre uker og én dag, hvor jeg er i barnehagen to og en halv time på mandager, onsdager og fredager. Jeg har laget en kort prosjektplan, og hadde virkelig satt pris på tilbakemelding:

Prosjektet skal ta barna gjennom en kreativ prosess som begynner med refleksjon over temaet, fortsetter med brainstorming og skissing, og ender opp i et produkt. Målene med prosjektet er å hjelpe barna å reflektere rundt temaene vennskap og følelser, i tillegg til å gjøre dem kjent med hvordan det er å jobbe i en vanlig type strukturert kreativ prosess. Rent praktisk skal hver av gruppene ende opp i ett todimensjonalt visuelt produkt, for eksempel et maleri eller en collage.

Vi begynner med en introduksjonsdag, hvor jeg presenterer meg selv og prosjektet for barna, og vi har leker og tegner på en måte som forbereder oss for de kommende ukene. Hver av de følgende ukene har et tema; første uka er en teori- og refleksjonsuke – uka etter der igjen er en skisseuke, og den siste uka handler om ferdiggjøring.

Bortsett fra presentasjonen av prosjektet, vil aktivitetene foregå i de to gruppene. Dagen begynner, for eksempel, med at én gruppe har filosofiske samtaler, for så å gjøre tegneoppgaver – etterpå har den andre gruppen samtaler og tegneoppgaver. Den gruppen som ikke holder på med prosjektet kan være med de andre barna på avdelingen.

Dette er et kreativt og litt uforutsigbart prosjekt, så kalenderen og prosjektplanen vil måtte reevalueres kontinuerlig underveis.

Filosofiske samtaler
I denne sammenhengen er den filosofiske samtalen er en tålmodig og grundig måte for en gruppe mennesker å utforske hverandres og sine egne meninger og tankemåter. Det viser seg at barn kan være vel så flinke som voksne i slike samtaler.

De filosofiske samtalene begynner med en oppsummering av hva vi snakket om forrige gang, hvor jeg spør barna hva de husker. Etter det, følger en innledning med en historie, eller en runde spørsmål for å få barna til å tenke på temaet. Underveis begynner de filosofiske spørsmålene, «hva er en venn?», «kan vi tegne følelser?», og så videre. Når svarene kommer, graver vi videre med å gå frem og tilbake mellom generaliseringer og konkrete eksempler, «er alle venner alltid snille med hverandre?», «er en krussedull alltid sint?», «er denne krussedullen sint?». Min rolle i denne situasjonen er hovedsaklig å holde samtalen fokusert og å oppfordre alle barna til å delta.

De filosofiske samtalene hjelper barna bli bevisst på sin egen tenking, og å respektere sine egne og andres meninger og tanker. Det spennende og unike med dette prosjektet er at vi også skal binde samtalene veldig direkte opp mot visuelle uttrykk.

Skisseprosessen
I skisseuka begynner vi med individuelle skisser, men på onsdag og fredag blir det skissing i grupper. De vil foregå ved at barna rekker opp hånda og kommer frem én og én etterhvert som de får idéer, og tegner på samme skissen på et flipoverbrett med ulinjert papir. Hvis vi ikke har et flipoverbrett kan vi feste ark på treplater med maskeringstape.

Tegningene fra hver dag henges opp på veggene i rommet vi jobber i, slik at de kan brukes som inspirasjon for de følgene dagene. På mandagen tar vi ned tegningene fra forrige uke, og henger opp mandagens tegninger rett før lønsj.

Onsdagen og Fredagen i skisseuka skal også barna be­gynne med å “ta notater” fra de tidligere skissene – det vil si at de går med en liten skissebok, ser på skissene og tegner noe så de husker hva de liker eller synes er spennende. Barna vil også ha papir til å “notere” på under de forskjellige samtalene.

Fredagen vil jeg også la barna skifte gruppe hvis de heller vil jobbe med prosjektet til den andre gruppa.

Ferdiggjøringen
Dette er en veldig utforskende prosess, og jeg må være åpen for mange forskjellige mulige utfall. Det eneste som er gitt er budsjettrammene og de er mer enn romslige nok. Det er vanlig for voksne at ferdiggjøringen er den korteste delen av slike lange prosesser, og den blir ikke lengre av at det er barn som jobber, så vi har veldig god tid til å ta pauser med samtaler hvis temaer dukker opp, eller å begynne på nytt hvis vi kan og bør.

Ellers
Jeg har planlagt tre møter i løpet av prosessen, ett etter finskissedagen for å planlegge gjennomføringen, ett etter onsdagen for å diskutere den siste utstillingen, og ett helt til slutt for å oppsummere og evaluere prosjektet. ­Konkrete råd og tilbakemeldinger mottas gjerne under­veis, men hold av de mer generelle evalueringene til det siste møtet.

Jeg vil ta opp samtalene og transkribere de for hver gang, sammen med loggskrivingen. Det er både et tankeverktøy for loggingen, såvel som nyttig dokumentasjon i seg selv. Dokumentasjonen og kunnskapen er en viktig del av hva vi vil få ut av dette prosjektet, for oss og for andre. Det som kan og bør offentliggjøres av bilder og tekst skal derfor deles med en Creative Commons Attribution Share Alike lisens. Lisensen sier enkelt og greit at alle kan dele innholdet, så lenge de sier hvem som har laget det (attribution) og deler videre på samme måte (share alike), og er et alternativ til den vanlige kopibeskyttelsen som sier at man ikke kan dele uten å spørre om lov – noe som typisk betyr at det enten blir delt ulovlig, eller ikke blir delt i det hele tatt. Wikipedia har en god artikkel om Creative Commons hvis dere vil vite mer.

Første gangen tenkte jeg å ta leken "hva er under teppet?" og "rare spørsmål", hvor jeg også vil introdusere den hodefoting-filosofen som beskrives i boka "filosofiske samtaler med barn".
topic: Vikar i barnehage ønsker å prøve seg litt frem med filosofiske samtaler (Jeg ber her om tips og råd mht hva som kan være lurt å prøve på korte opphold som vikar i barnehager)  in the forum: Skole og barnehage
Avatar
ChristerMLB #15
Member since Aug 2011 · 25 posts · Location: Bergen
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
In reply to post ID 1181
Den kulturelle bæremeisen (DKB) finnes kun i Bergen, og handler bare om barnehager -- jeg er ikke fast ansatt, langt i fra, dette går bare på oppdrag, og ikke spesielt enorme oppdrag heller. Oppdraget jeg har nå vil kanskje gå over tre uker, og handler bare om meg, de ~20 eldste barna i en barnehage, og personalet der.

Fokuset til prosjektet vil uansett ikke bare være de filosofiske samtalene, målet er et todimensonalt visuelt produkt/kunstverk relatert til temaet vennskap.

En ting jeg tenker på er å dele de inn i tre grupper (etter boka sin anbefaling), og ha noen dager hvor jeg holder 15-minutters filosofiske samtaler med hver av gruppene.. kanskje én samtale med alle gruppene før lønsj, og én etter -- og én time før og etter hvor jeg bare blir kjent med barna mens de leker, og kan samle refleksjon i en løsere kontekst. I barnehagen sier de at de vil ha det ganske intenst, men blir det for intenst tror du? Jeg tenker et par-tre dager slik, før jeg setter i gang med kunstprosjektet, og da har jeg kanskje et par-tre 15-minutters økter jeg sprer ut sånn etter gefühlen før prosjektet er ferdig.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Special characters:
Page:  1  2  next 
Special queries
Go to forum
Not logged in. · Lost password · Register
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20150713-dev, © 2003-2015 by Yves Goergen
Current time: 2020-02-24, 21:04:55 (UTC +01:00)