Det var bra å ta med ting fra forrige gang, spesielt ting som barna begynte å prate om mot slutten. Men hvis vi har mer eller mindre ubevegelige planer om å snakke om noe helt annet, er det lurt å være bevisst på at pratingen om forrige gang tar tid. 15 minutter går fort!
Eksempler er et viktig verktøy, men for mange eksempler kan vanne ut fokuset. Her handler det om å finne en balanse.
Før ett sånt prosjekt bør jeg finne ut om språk kan være en utfordring for noen av barna, og ta hensyn til det i planleggingen. Noen av barna var stille nesten hele tiden under de filosofiske samtalene fordi de ikke hadde tillit til norskferdighetene sine.
Joggeturen rundt barnehagen var moro, og barna kviknet til. Jeg brukte dette trikset senere i prosjektet også.
De faste «konkretene», grubleren og esken med spørsmål, var populære og motiverende. Til og med de som ikke var spesielt aktive i samtalene ville gjerne hilse på grubleren og trekke fra esken.
Aktivitetene bør holdes i ett stykke. Første dagen hadde jeg først introduksjonen min, og så begynte jeg med den ene gruppa, mens den andre gikk og lekte, de ble ganske utålmodige.
Etter å ha stilt ett spørsmål til noen i gruppa, er det viktig å ta en god tenkepause hvis det ikke kommer ett svar med en gang. «Flyt» er viktig for mange i hverdagslig prating, men det er ikke et hovedmål i filosofiske samtaler.
Det holder med tre barn på et flipboard, den ene gruppen hadde fire, og da var det ikke nok plass til at alle kunne tegne. Kanskje bare to med større barn.
Det viser seg at vi holdt på med disse tingene på toppen av de vanlige samlingsstundene. For et slikt prosjekt tror jeg det kan være en idé å bare ha miniversjoner av de vanlige samlingsstundene. Hvis barna er slitne og lei av å sitte stille fra før av, så kan jeg tenke meg de blir urolige i samlingsstunden etterpå.
I utgangspunktet hadde jeg en plan om å være i barnehagen utenom prosjekttiden også – for å bli kjent med barna. Dette forkastet jeg i begynnelsen. Jeg tror en grunn til at jeg forkastet det, var at jeg ikke følte det var en fornuftig ting å ta såpass godt betalt for. Det burde selvfølgelig ikke hatt noe å si, og jeg tror prosjektet hadde tjent på det. Både fordi jeg kunne blitt kjent med barna, men også fordi jeg kunne blitt kjent med personalet og diskutert fremgangen i prosjektet med dem underveis. Det kunne også vært godt med litt uformell oppvarming før samtalene og aktivitetene.
Når jeg begynte prosjektet var det flere som tipset meg om at jeg burde ha notatblokken klar for å notere ned «gullkorn», små snodige kommentarer, fra barna underveis. Det har det i grunn ikke vært spesielt mye av. En grunn til det kan være at det ikke er noe som oppmuntres under de filosofiske samtalene – forventningen om at barna skal være søte og snodige erstattes med en forventning om at de skal være analytiske og konstruktive.