Forum: Skole og barnehage RSS
Filosofiske samtalegrupper for barn
Om å lede filosofiske samtalegrupper for barn
Anne Schjelderup #1
User title: Pedagogen har talt!
Member since Aug 2005 · 79 posts · Location: Oslo
Group memberships: Members, Ostfold
Show profile · Link to this post
Subject: Om å lede filosofiske samtalegrupper for barn
Her ønsker jeg å starte en tråd der vi kan dele erfaringer med filosofering med barn og refleksjoner rundt dette.

Jeg har erfart at det innimellom kan være vanskelig å få barn engasjert i de filosofiske samtalene, og har gjort meg noen refleksjoner på bakgrunn av dette om ting som kan være greie å ha i mente når vi skal lede filosofiske samtaler med barn. (Til dere i BUF, dette har jeg tatt opp i lukket forum, men skriver det på nytt her siden diskusjonen bør være av allmenn interesse)

Tror det er viktig å huske på at det er vanskeligere for barn å se logiske sammenhenger enn for oss. Da blir det viktig å synliggjøre for dem de logiske sammenhenger de kommer frem til. For det andre lever de ofte i nuet og kan fort glemme det som ble sagt for litt siden. Derved blir det viktig å innimellom rekapitulere hovedpoengene i det som blir sagt.

For det tredje må vi huske at barn lett forsvinner inn i sin egen verden dersom det ikke er en fremdrift i det som skjer rundt dem, enten ved at de går inn i dialog med hverandre eller at de forsvinner i egne fantasier og tankespinn. Vi må fange deres interesse og holde den ved en god og gjevn fremdrift i samtalen slik at de kan involvere seg. Jeg tror vi bør være ytters forsiktig med lange utredninger om ting som er på siden av temaet, sidespor eller i ting som ikke engasjerer de fleste av barna i gruppen.

Av denne grunn tror jeg også vi skal være ytterst forsiktig med å bruke mye tid på å fortelle om f.eks. filosofer og filosofiske værker før barna er såpass engasjert i filosofi at det virkelig interesserer de fleste i gruppen. Og jeg tror vi må minne oss om at barna ofte har en annen tidsfornemmelse enn oss, for oss kan 5 minutter være lite, mens det for barn kan fortone seg som en evighet. Jeg tror vi skal jobbe mye med å få barna engasjert og involvert, og kanskje da heller svelge at en del av det stoffet vi ønsker å formidle må utsettes til et senere stadie i prosessen med å etablere et filosofisk samtalefellesskap.

Vel, det var noen tanker om ting det kan være lurt å jobbe med. Hva tenker andre?
Oyvind (Administrator) #2
User title: Dixi et liberavi
Member since Jul 2005 · 744 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Administrators, Members
Kjempefint at du starter en tråd om dette temaet. Dette er svært viktige spørsmål for alle som ønsker å samtale filosofisk med barn. Hovedpunktene i listen din, slik jeg leser og utlegger dem, er:
[list]
[*]Anskueliggjøring av samtalens innhold
[*]Gjentagelse/påminnelse av hovedpoenger så langt i samtalen
[*]Holde en tydelig fremdrift i samtalen, og være tilsvarende forsiktig med sidespor og ekskurser
[*]Holde historiens filosofer og filosofiske teorier utenfor
[/list]
Jeg har noen andre punkter selv som jeg mener er like viktige, men det du her har nevnt, er mer enn nok for en videre diskusjon. Noen aktuelle diskusjonsspørsmål til disse punktene kunne være:
[list]
[*]Hvordan best anskueliggjøre abstrakte og logiske poenger for barn?
[*]Bør den voksne gjenta/rekapitulere poenger fra samtalen dersom han/hun først har spurt barna om å gjøre det uten å ha fått noe svar? Eller bør han/hun vente til barna svarer?
[*]Hvordan sikre god fremdrift?
[/list]
Ariane #3
Member since Aug 2005 · 70 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Members, Styrere
In reply to post #1
Jeg leser akkurat en bok om logikk; "Logic made easy", hvor det nevnes undersøkelser som kan tyde på at små barn har vanskeligere for å se logiske sammenhenger enn voksne. Så det er mye som tyder på at vi nok bør være påpasselige her mht. å klargjøre hvilke slutninger som gjøres, og å påvise logiske sammenhenger, slik som du sier. Når dette er sagt, tror jeg uansett vi bør være påpasselige her; vi har lett for å glemme at vi selv er vant med slike samtaler - noe som ikke nødvendigvis er tilfelle med deltagerne i samtalene vi leder - enten de er voksne eller barn...

Men jeg er ikke sikker på at det med å forsvinne inn i sin egen verden er noe som bare gjelder barn - selv om voksne ofte gir inntrykk av å være mer tilstede i samtalen. Når vi underveis i en samtale setter fingeren på den voksnes innspill, og forståelse av hva som foregår i en samtale, så er gjerne den voksne like lite tilstede som noe barn... Som deltagere i en samtale hører vi gjerne det vi ønsker å høre, og forholder oss til dette i våre egne innspill. Slik skaper vi en illusjon av dialog, hvor vi faktisk ikke forholder oss til hverandres innspill, men til de tanker som danner seg i våre egne hoder.

Det som er en fordel med barn i denne sammenheng er at de ikke så lett kommer i forsvarsposisjon når dette påpekes og oppdage. Det er en av grunnene til at det kan være så givende å arbeide med å utvikle gode samtalevaner allerede som barn.

Jeg er selvfølgelig enig i at også vi som samtaleledere må være fokuserte på samtalen og prosessen i gruppen; vi har samtalen for deltagernes skyld, og alt det vi kunne ønske oss å formidle må selvfølgelig legges tilside dersom deltagerne ikke er rede for det.
Oyvind (Administrator) #4
Quote by Ariane on 2005-08-03, 14:24:
[...] Når vi underveis i en samtale setter fingeren på den voksnes innspill, og forståelse av hva som foregår i en samtale, så er gjerne den voksne like lite tilstede som noe barn... Som deltagere i en samtale hører vi gjerne det vi ønsker å høre, og forholder oss til dette i våre egne innspill. Slik skaper vi en illusjon av dialog, hvor vi faktisk ikke forholder oss til hverandres innspill, men til de tanker som danner seg i våre egne hoder. [...]

En person som leder en filosofisk samtale er vel - må vel pr. definisjon - være mer tilstede enn en som bare deltar i samtalen. Ellers var det vel ikke mulig å lede samtalen. Men du har selvsagt mye rett i at vi ofte hører det vi vil høre, selv om dette er å sette saken noe på spissen. I all kommunikasjon, ikke bare i den filosofiske samtalen, må vi fortolke det vi hører. Denne fortolkningen er aldri 100% objektiv: Det er alltid noe ved fortolkningen som er helt unik for meg (som er knyttet til min personlighet, min historiske bakgrunn osv.). Følgelig må det på sett og vis alltid være «de tanker som danner seg i våre egne hoder» som vi baserer vår respons på. Men jeg vil ikke si at den dialogen som derved oppstår er illusorisk. Illusorisk blir kommunikasjonen dersom ingen av partene engang forsøker å forstå hverandre, til tross for umuligheten av 100% objektiv kommunikasjon. Men hvis begge parter virkelig forsøker, virkelig anstrenger for å forstå den andre, da blir kommunikasjonen meningsfull - selv om man ikke skulle forstå hverandre fullt ut (hvilket jo ikke er mulig uansett). Det å bestrebe seg på å forstå motparten - jeg hadde nær sagt: enten motparten er rede for det eller ei! - er etter mitt syn også essensen i en filosofisk samtale.
heisol #5
User title: heisol
Member since Sep 2006 · 4 posts · Location: Tønsberg
Group memberships: Members
Subject: Barnehagebarns logikk
Hei

Jeg har et generelt spørsmål til dette å filosofere med små barn. Jeg har påtatt meg et oppdrag i en barnehage, jeg fikk en forespørsel om å "kurse" (jeg har vel to timer på meg) de ansatte i hvordan hjelpe barn i deres undring. De jobber i forhold til den nye rammeplanen i barnehagen, og har bestemt at de skal jobbe med undring i forhold til noen tekster av Alf Prøysen...

Jeg skal hjelpe de litt på vei, slik at de ikke bare jobber med undring i et veldig vidt og uforpliktende perspektiv. Er det noen av dere der ute som har noen gode erfaringer med å få med seg barnehagebarn i en filosofisk samtale. Jeg har noen ideer, men ingen erfaring...
Oyvind (Administrator) #6
Den viktigste oppgaven, særlig i starten, er etter min mening å få barna til å lytte – lytte til seg selv, til spørsmålene den voksne stiller, og til det de andre barna uttrykker. Hvis «undring» skal gjøres «forpliktende», er det ingen vei utenom det å lære seg å lytte. Å lytte er kanskje i seg selv ikke en filosofisk aktivitet, men er nødvendig for å etablere et grunnlag for videre filosofisk tenkning.

Hvilken barnehage dreier det seg om forresten? Vi har selv nettopp vært i en barnehage som har valgt å satse på Prøysen det kommende året.
heisol #7
User title: heisol
Member since Sep 2006 · 4 posts · Location: Tønsberg
Group memberships: Members
Subject: Filosofi med barnehagebarn
Jeg husker faktisk ikke hva barnehagen heter. Det er en venninne av meg som er styrer, i en privat barnehage på Oppsal. Men jeg ser at dere har en del erfaring, og at det ligger en del på sidene deres. Bruker nok noen av deres erfaringer, og deler av pensum på studiet "Filosofi med barn".  Kan komme tilbake til saken når jeg har forsøkt meg i feltet...
Oyvind (Administrator) #8
Det er bare å bruke det materialet vi har liggende ute på sidene. Og kom gjerne med tilbakemelding her på forumet om hvordan det hele fungerte.
Oyvind (Administrator) #9
Subject: Å forsvinne inn i seg egen verden...
Det snakkes her om at både barn og voksne i en samtalegruppe har en tendens til å «forsvinne inn i sin egen verden». Forskjellen er at barna hele tiden gir uttrykk for hva som foregår mens de voksne holder dette for seg selv og later som om de følger med. Så egentlig er det lettere å forholde seg til barn som er «på en trip»: de viser det så tydelig. De skravler med sidemannen, vandrer rundt i rommet, stiller høylydt irrelevante spørsmål osv. De voksne sitter stille og stirrer på lederen uansett, og man må være litt av en psykolog for å bringe på det rene om den enkeltes blikk faktisk er tilstedeværende eller om det er tomt og fjernt.

Det er galt å si at barn som støyer og ikke vil følge med på samtalens løp oppfører seg dårlig. Det er bare det at de ikke er tilstede; de svever rundt i sin egen verden og gjør og sier det som til enhver til faller dem inn. Problemet er mangel på konsentrasjonsevne, mangel på en reflektert buffer mellom den ytre verden og deres indre liv/kroppslige impulser. De befinner seg derfor i et «impulsivitetens fangenskap» som filosofien, ideelt sett, skulle kunne frigjøre dem fra. Men det er lettere sagt enn gjort...

Så kan man si at når barn er ukonsentrerte, så er det fordi aktiviteten ikke er underholdende nok. Og det er klart, en aktivitet er bedre når deltagerne er engasjerte; den er ikke så bra hvis de (flertallet) bare sitter og kjeder seg. Noen, også innen filosofi med barn-bevegelsen, snakker riktignok om at det er bra at barna får kjenne på kjedsomheten, at ikke alt skal være «heisan hoppsan» hele tiden. Det er nok noe i det. Selv forsøker jeg alltid å skape engasjement og maksimal grad av tilstedeværelse. Men engasjement er ikke alltid sammenfallende med «heisan hoppsan»! Engasjement kan være alvorlig og strevsomt, og kanskje også til tider medføre konflikt og forvirring, for barn som for voksne.

Dessuten: Filosofisk samtale er - og skal være - noe annet enn en verbal form for klovnerier. Samtalen har et mål om øket forståelse mellom deltagerne og, i et større perspektiv, større modenhet og styrket selvbevissthet for hver enkelt. Da må man også regne med å måtte anstrenge seg, ikke bare bli underholdt hele tiden. Barna må være forberedt på å gi av seg selv og å ta imot fra andre. To-veis kommunikasjon. Dette er faktisk ganske vanskelig å få til, både med voksne og med barn, og er derfor noe vi må anstrenge oss litt ekstra for å oppnå. Hvis enhver deltager skal kunne avfeie en hvilken som helst samtale med den begrunnelse at den ikke er underholdende nok, har vi gjort et gedigent knefall for umiddelbarhetens tyranni, og er derved blitt innlemmet i det ovenfor nevnte «impulsivitetens fangenskap».
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
Not logged in. · Lost password · Register
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-02-04, 10:12:34 (UTC +01:00)