Forum: Skole og barnehage RSS
Barns undring
studenten #1
Member since Nov 2005 · 5 posts
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Barns undring
Hei hei.

Jeg studerer til å bli førskolelærer, og i praksisperioden skal vi skrive fem observasjoner som går på barns undring. Barnet jeg skal observere er ei jente på snart fem år. Noen som har gode forslag til hva og hvordan?

Er det noen filosofer som er greie å bruke som litteratur?

Kjempe gode sider dette, skal tipse resten av klassen:)
Oyvind (Administrator) #2
User title: Dixi et liberavi
Member since Jul 2005 · 793 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Administrators, Members
Quote by studenten:
Jeg studerer til å bli førskolelærer, og i praksisperioden skal vi skrive fem observasjoner som går på barns undring. Barnet jeg skal observere er ei jente på snart fem år. Noen som har gode forslag til hva og hvordan?

Skal du observere uten selv å interagere med jenta, eller kan observasjonene komme som et resultat av din dialog med henne? Hvis du f.eks. kan stille henne spørsmål, er det jo mye lettere å gripe tak i undringen. Fint om du skriver litt mer om rammen rundt oppdraget, så er det lettere å komme med konstruktive innspill.

Er det noen filosofer som er greie å bruke som litteratur?

Som litteratur for undring? Eller for observasjon? Eller for å bli bedre kjent med filosofisk tankegang generelt? Kort sagt: Hva skal litteraturen brukes til?
studenten #3
Det var mange nyttige spørsmål, kommer jo videre bare med de:)

Jeg kan stille spørsmål ja, så undringen kan komme ut av en samtale mellom oss.

Da jeg ikke er så bevandret i filosofiens verden, så er jeg litt usikker på hva jeg trenger en bestemt filosof til. Men kanskje jeg trenger en som jeg kan hente ut "teorier" fra?

Jeg tenkte kanskje å undre litt sammen med henne rundt dyrenes verden. Hvorfor dyrene ikke kan gå på rimi å handle maten sin...
Oyvind (Administrator) #4