Forum: Skole og barnehage RSS
Barns undring
studenten #1
Member since Nov 2005 · 5 posts
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Barns undring
Hei hei.

Jeg studerer til å bli førskolelærer, og i praksisperioden skal vi skrive fem observasjoner som går på barns undring. Barnet jeg skal observere er ei jente på snart fem år. Noen som har gode forslag til hva og hvordan?

Er det noen filosofer som er greie å bruke som litteratur?

Kjempe gode sider dette, skal tipse resten av klassen:)
Oyvind (Administrator) #2
User title: Dixi et liberavi
Member since Jul 2005 · 793 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Administrators, Members
Quote by studenten:
Jeg studerer til å bli førskolelærer, og i praksisperioden skal vi skrive fem observasjoner som går på barns undring. Barnet jeg skal observere er ei jente på snart fem år. Noen som har gode forslag til hva og hvordan?

Skal du observere uten selv å interagere med jenta, eller kan observasjonene komme som et resultat av din dialog med henne? Hvis du f.eks. kan stille henne spørsmål, er det jo mye lettere å gripe tak i undringen. Fint om du skriver litt mer om rammen rundt oppdraget, så er det lettere å komme med konstruktive innspill.

Er det noen filosofer som er greie å bruke som litteratur?

Som litteratur for undring? Eller for observasjon? Eller for å bli bedre kjent med filosofisk tankegang generelt? Kort sagt: Hva skal litteraturen brukes til?
studenten #3
Det var mange nyttige spørsmål, kommer jo videre bare med de:)

Jeg kan stille spørsmål ja, så undringen kan komme ut av en samtale mellom oss.

Da jeg ikke er så bevandret i filosofiens verden, så er jeg litt usikker på hva jeg trenger en bestemt filosof til. Men kanskje jeg trenger en som jeg kan hente ut "teorier" fra?

Jeg tenkte kanskje å undre litt sammen med henne rundt dyrenes verden. Hvorfor dyrene ikke kan gå på rimi å handle maten sin...
Oyvind (Administrator) #4
Å snakke med barn om dyr, er en sikker vinner. Spørsmålet du nevner er et godt spørsmål! Bruk det! Og fortell oss gjerne her hva du fikk ut av det.

Har du forresten sett våre filosofiske opplegg rundt Petter Kanin? Dette er en historie vi har brukt gjennom mange år i flere barnehager. Se nederst på denne siden: http://www.buf.no/prosjekter/barnehage/index.php?page=start

Ellers vil jeg foreslå en kikk på Skoletorget.no. Skoletorget er en demo på vår internett-satsning rettet mot skolen. Noen av de temaene og øvelsene du finner her vil kunne egne seg for 5-åringer. F.eks. denne: http://skoletorget.no/abb/kr/Boenn/boenn1.htm Her er idéen å spørre barnet om hva som er mulig å ønske seg til bursdag og hva barnet mener ikke er mulig. Som eksempler på ting finner du på denne siden bilder som kan skrives ut. Eller du kan bare bruke eksemplene muntlig.

Hvis du bruker denne øvelsen, setter vi pris på om du melder tilbake her hvordan den fungerte. Og kikker du rundt på Skoletorget, finner du sikkert også andre temaer og opplegg som kan brukes.

Når det gjelder filosofer: Alle filosofer kan det hentes teorier ut fra. Hvis ikke, kunne de neppe kalles filosofer. Spørsmålet er altså hvilke teorier du er ute etter, dvs. hvilke idéer eller hypoteser du ønsker å styrke (eller svekke). John Dewey (og i forlengelsen av den læringstradisjonen han igangsatte: Matthew Lipman) er f.eks. sentrale filosofer/pedagoger dersom du ønsker å finne argumenter for en demokratiserende dialogpraksis med barn.
studenten #5
Her var det mye spennende! Kan nesten ikke vente med å starte:)

Kommer til å prøve både petter kanin og bursdags ønske... Legger inn rapporten min når den er ferdig skrevet.

Tusen takk for god hjelp! Kan hende jeg kommer med flere spørsmål.
Oyvind (Administrator) #6
You're welcome :-)
studenten #7
Subject: Litt vansker med innlegget...
Hei!

Jeg er ferdig med sluttrapporten min, men får ikke til å legge inn hele observasjonen om undring. Innlegget merket "Nå da", er det som ble mest fullstendig.

Jeg fikk god tilbakemelding fra praksislæreren min, spesielt Petter kanin. Hun syntes det var en spennende "øvelse".

Tusen takk for god hjelp til å bli bevisst hva undring er.
Spennende om noen har tilbakemeldinger på mine observasjoner!

Minner om at jeg hadde meget begrenset tid...

God jul! (Godt å få et lite avbrekk fra all spising...)
Oyvind (Administrator) #8
«Studenten» har sendt sluttrapporten til meg på e-post. Siden hun fikk problemer med å legge den ut her på forumet (sannsynligvis fordi innlegg over 10 000 tegn ikke er tillatt), har jeg laget en pdf-versjon av den, og lagt den ved dette innlegget. Se det klikkbare vedlegget nederst i meldingen. Fra innledningen:

I praksisrapporten skal jeg skrive fem observasjoner med utgangspunkt i barns undring og opplevelser, eller spesielle hendelser. Hensikten er at jeg skal trene meg i å ta barnets perspektiv, ved å tolke og reflektere over det som er beskrevet. Jeg skal knytte teori til tolkningene.

Håper mange vil laste ned og lese rapporten. Selv kommer jeg tilbake med kommentarer etterhvert.
The author has attached one file to this post:
studenten_sluttrapport.pdf 120 kBytes
You have no permission to open this file.
Oyvind (Administrator) #9
Her kommer noen sitater fra rapporten, som jeg kommenterer fortløpende:

[...] Om det kom frem så mye undring er jeg litt usikker på, hun vet på en måte svarene og svarer på spørsmålene. Men det er kanskje det som er undring? Å stille hvorfor-spørsmål som tvinger frem et svar? Kanskje det ble mer min undring over hva barnet ville svare på mine spørsmål? Hva vet hun, og hva tenker hun om ting? Jeg tror hun kan tenke mye i ettertid på hva vi snakket om, og komme med kommentarer ut fra det i situasjoner det kan passe inn i. [...]

Hvis jenta visste svarene på forhånd og reproduserer disse på spørsmål fra deg, er det ikke undring. Men det stemmer at et hvorfor-spørsmål ofte setter igang undring. F.eks. når du spør hvorfor Gregersen er et menneske, så svarer hun: Fordi han jaget kaninen. Svaret hun ga var altså tett knyttet opp til selve historien. Hun svarte ikke "fordi han går på to ben" eller "fordi han kan snakke og tenke" (for det kunne jo Petter Kanin også). Det menneskelige for henne var her symbolisert i en handling som gikk ut på å fange, erobre, kontrollere, underlegge seg osv. Fra jentas side er dette egentlig ganske kreativ tenkning som det hadde vært artig og undersøkt videre. F.eks. kunne du snudd om på det og spurt om Petter hadde vært et menneske om han hadde jaget Gregersen!

[...] Når barnet sier at de som er fem år kan si i fra, ønsker hun kanskje å si at hun ikke orker mer? Hun varsler meg på en måte om at hun som nå er fem år kan si fra om at det er noe hun ønsker annerledes. Hun sier videre at noen roper på henne, kanskje tør hun det fordi jeg også syntes det var viktig å si fra? At jeg støttet henne, ga henne kanskje mot til å gjøre som hun ønsket. Jeg tror dette kan settes i sammenheng med det jeg har observert om hennes sosiale relasjoner. Om hun kan si at dette orker jeg ikke mer, så nå går jeg, gjør det lettere for de andre barna å forholde seg til henne. Jeg tror barnet har en liten barrière å krysse på akkurat det punktet. [...]

Her foretar du en psykologisk observasjon av barnet. Du rasjonaliserer adferden hennes og setter den i en større sammenheng. Det er kanskje vel og bra, men jeg vil bare gjøre oppmerksom på at dette ikke har noe med undring eller filosofi å gjøre. I en filosofisk samtale er målet først og fremst å konsentrere oss om de utsagnene barnet kommer med; hva som måtte ligge "bak" utsagnene (intensjoner, følelser, stemninger osv.) er ikke noe tema hverken i selve samtalen eller etterpå. Det er begrepene og resonnementene som skal formuleres, klargjøres og så utdypes, og det er i forhold til disse vi ønsker å oppdage sammenhenger og relasjoner, ikke i forhold til hva barnet måtte ha ment, men av ulike grunner unnlatt å gi uttrykk for. I den filosofiske samtalen er det viktig å markere dette skillet slik at barna fra start får en tydelig forståelse av at det er det vi uttrykker som vi forholder oss til, ikke hva vi mente, ønsket eller håpet å si.

[...] Hg 4 [et barn på 4 år] ville legge kortet med bilde av bøker på platen for ikke-ønsker. Da jeg spurte hvorfor, sa han at bøker er kjedelige, derfor ønsket han seg ikke bøker. Observasjonsbarnet mitt var uenig, og la kortet over på ønske-platen. [...]

Her ser vi at de to barna har motsatt oppfatning om saken. Denne motsetningen kunne vært utnyttet til å undersøke hvilke grunner de har for hvert sitt syn. Når du spør hvorfor, og han svarer at han ikke ønsker seg bøker "fordi de er kjedelige", kunne du f.eks. presisert at spørsmålet ikke var om han ønsket seg bøker, men om det overhodet går an å ønske seg bøker. Mente han kanskje at det ikke går an å ønske seg kjedelige ting? Er det kanskje visse ting som er kjedelige for noen, men morsomme for andre?

På samme måte med jenta som ønsket seg bøker. Det opprinnelige spørsmålet var ikke om akkurat hun ønsket seg bøker eller ei, men hvorfor hun mener at det går an å ønske seg bøker. Er det fordi vi kan lese i dem og se på bilder? Eller fordi de kan lære oss noe? Eller fordi de pynter opp i bokhyllen? Og så videre...

...] Barna har lekt «Alle mine killinger» mye i den perioden jeg har vært i barnehagen, og dette har tydelig gjort inntrykk på observasjonsbarnet mitt. Hun viser at hun kan mye om dyr, men hun er ikke så interessert i å prate rundt ting. At dyrene ikke kan gå i butikken, er liksom helt opplagt. [...]

Dette er noe som alle som skal lede filosofiske samtaler før eller senere vil legge merke til: Hvorfor er det slik at barn ofte ikke ønsker å samtale videre om ("prate rundt") et emne som de åpenbart har kunnskaper innenfor? Kan det være fordi allerede små barn er redde for å få påvist uvitenhet på et område hvor de mener seg å være vitende, handler det altså i en eller annen forstand om stolthet? Eller er det kanskje fordi de gradvis har vent seg til at når den voksne stiller sine spørsmål, så er det for å rette en slags "anklage" mot barnet, dets handlinger og/eller oppfatninger?

Uansett grunn er det viktig gjennom samtalen å demonstrere at det slett ikke er farlig å være uvitende - tvertimot er det en forutsetning for å kunne gjøre stadig nye oppdagelser - og at den voksne selv er en evig uvitende som selv ønsker og derfor selv er på jakt etter svar. Det er altså også i den voksnes interesse å finne frem til svar på de filosofiske spørsmålene fordi svarene hjelper den voksne i like stor grad som barna! Med andre ord: Den voksne kjenner like lite som barna svarene på de filosofiske spørsmålene. Dersom den voksne konsekvent opptrer med en slik holdning overfor barnet, og dersom denne holdningen får satt seg i en gruppe med barn, tror jeg det etterhvert vil danne seg et samtaleklima hvor interessen øker for å grave dypere i emner som vi kan noe om fra før og emner vi ikke aner noenting om.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
Not logged in. · Lost password · Register
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20120620-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2013-05-23, 03:05:03 (UTC +01:00)