Forum: Diverse RSS
Quiz: Hvordan har du det idag?
Her skal vi finne ut hvordan det står til med oss!
rvwsak #1
Member since Jul 2005 · 7 posts · Location: Oslo
Group memberships: Members, Practice
Show profile · Link to this post
Subject: Quiz: Hvordan har du det idag?
Som en start kunne jeg tenke meg å spørre deltagerne på dette forum hvordan dere har det akkurat nå. Jeg er klar over at dette minner farlig om sportsjournalistikkens evige «Hva føler du nå?», men det får stå til for denne ene gangen.

Legg inn din stemme nå! (OBS. Du må registrere deg for å kunne avlegge stemme.)
Love thy neighbour
This post was edited 4 times, last on 2005-07-31, 14:01 by Oyvind.
poll
Poll: Hvordan har du det idag?
(0 votes ·   0%) Fantastisk!
(3 votes · 75%) Veldig bra
(One vote · 25%) Helt ålreit
(0 votes ·   0%) Kunne vært bedre
(0 votes ·   0%) Nokså sliten egentlig
(0 votes ·   0%) Elendig!
This poll has no time limit · 4 votes
Anne Schjelderup #2
User title: Pedagogen har talt!
Member since Aug 2005 · 79 posts · Location: Oslo
Group memberships: Members, Ostfold
Og hva er så poenget med dette? Å starte en filosofisk debatt om hva det vil si å ha det bra, kriterier for å kunne ha det bra osv? Og hva skal jeg se det i forhold til? Hvordan jeg hadde det i går? Hvor bra det er mulig å ha det? Eller er det bare ment som tidtrøyte? Da er det i alle fall like greit å begynne med chatting!
rvwsak #3
Vel, tenkte det over tid kunne bli en litt artig undersøkelse. Hvis det er mange nok som svarer, tar man liksom tempen på det generelle stemningsleiet der ute. Om det kan avstedkomme en diskusjon om hva det vil si å ha det bra, er jo det kjempebra :-)

Ellers er det bare å foreslå andre temaer som det kan stemmes over ...
Love thy neighbour
This post was edited on 2005-08-03, 08:11 by Oyvind.
Ariane #4
Member since Aug 2005 · 70 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Members, Styrere
Jeg er prinsipielt imot slik avstemninger, og oppfatter dem nærmest som en motpol til det vi ellers står for: her er ingen krav til begrunnelser, bare rent frieri til dagens kommersialisme.
Men jeg skjønner poenget om at en slik avstemning kunne danne grunnlag for en samtale. Dersom vi skal ha noen form for avstemning på disse sidene, bør dette kobles til en slik samtale - og det bør gjøres helt tydelig fra start!
Oyvind (Administrator) #5
User title: Dixi et liberavi
Member since Jul 2005 · 759 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Administrators, Members
Quote by Ariane:
Jeg er prinsipielt imot slik avstemninger, og oppfatter dem nærmest som en motpol til det vi ellers står for: her er ingen krav til begrunnelser, bare rent frieri til dagens kommersialisme.
Men jeg skjønner poenget om at en slik avstemning kunne danne grunnlag for en samtale. Dersom vi skal ha noen form for avstemning på disse sidene, bør dette kobles til en slik samtale - og det bør gjøres helt tydelig fra start!

Point taken. Forøvrig er det kanskje generelt ikke så samtalefremmende å starte med å erklære hva man prinsipielt er for eller mot ;-)
Aurora #6
User title: Mother of small philosophers
Member since Aug 2005 · 2 posts · Location: Asker
Group memberships: Members
Subject: Et valg
Jeg synes prinsipiellt at de som er imot slike avstemninger kan la være å delta. De trenger ikke en gang lese threaden. De har et valg.
Kanskje det finnes folk som liker slike avstemninger, som synes det er intressant å se hvordan andre har det eller hva de mener. Jeg gjør det.
Kanskje postene i denne threaden heller burde handlet om hva vi stemte og hvorfor?
Hvorfor har så mange det Veldig bra i dag? Liker vi egentlig mandager bedre enn fredager? Og regn bedre enn sol? Eller er det v\bare de som har det bra som gidder å svare?
Jeg er sikker på at med en positiv og undersøkende instilling kunne vi finne mange intressante spørsmål å utrede etter denne avstemningen.
rvwsak #7
Dette var flere gode grunner for nettopp å ha en slik avstemning her! Ikke minst likte jeg spørsmålene, særlig det siste: Er det bare de som har det bra som gidder å svare? Dette hadde det vært interessant å finne ut av. Heia Aurora!
Love thy neighbour
Ariane #8
Member since Aug 2005 · 70 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Members, Styrere
In reply to post #6
Quote by Aurora on 2005-08-08, 13:07:
Jeg er sikker på at med en positiv og undersøkende instilling kunne vi finne mange intressante spørsmål å utrede etter denne avstemningen.
Som sagt: dersom en avstemning kan lede til undersøkende samtaler, ser jeg at det kan være fruktbart å ha den her. Jeg er enig i at det er gode spørsmål du stiller, som det hadde vært fint å reflektere rundt. Og hvis slike spørreundersøkelser avstedkommer refleksjon og en (felles) undersøkende dialog, har jeg da heller ikke noe imot det å ha noe slikt her.
Men igjen: hvis hele formålet, og utbyttet, med en spørreundersøkelse er å pirre folks nysgjerrighet, hører de ikke hjemme på dette forumet - synes jeg.

Konklusjon: Jeg stiller meg inntil videre avventende mht. min dom over tilstedeværelsen av spørreundersøkelser på siden, og vil i tiden fremover stikke innom fra tid til annen for å se om det faktisk blir noen spennende samtaler her.
Oyvind (Administrator) #9
Men hvorfor ikke bare plukke opp tråden da? Spørsmålet er allerede stilt: Er det bare de som har det bra som gidder å svare? Svaret er ja: Bare de som har det bra vil ha tiltak nok til å svare. Men stemmer det at bare de som har det bra er fulle av tiltak? Hva med fortvilte, desperate mennesker? De kan da ha tiltak nok ... (Eller svaret er kanskje nei: Ingen som ikke har det bra har rett og slett vært innom forumet ennå.)
Lill #10
User title: lill
Member since Nov 2006 · 1 post · Location: Oslo
Group memberships: Members
Subject: hvordan har du det i dag?
Trenger man en avstemming som dette for å diskutere hva man legger i å ha det bra? Og vil man egentlig finne ut noe om hvor bra vi har det ved å avlese et avstemmingsbarometer?
Oyvind (Administrator) #11
Quote by Lill:
Trenger man en avstemming som dette for å diskutere hva man legger i å ha det bra?

Nei, avstemning er selvsagt ikke nødvendig. Det er en måte å starte en diskusjon på. Noen i denne tråden mener: en upassende og ufilosofisk måte, men det er nå så.

Quote by Lill:
Og vil man egentlig finne ut noe om hvor bra vi har det ved å avlese et avstemmingsbarometer?

Vi kan vel finne noe ut om sinnstilstanden hos dem som faktisk deltar i avstemningen? Det du spør om er kanskje: Kan man egentlig finne noe ut om hvor bra vi har det ved å spørre «hvordan har du det idag?».
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
Not logged in. · Lost password · Register
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-05-17, 10:16:35 (UTC +01:00)