Forum: Skole og barnehage RSS
Dialogos
Ketil Rogn #1
Member since Jul 2006 · 6 posts · Location: Vestre Slidre
Group memberships: Members
Show profile · Link to this post
Subject: Dialogos
Hei,
Min første post på dette forumet: Er det noen som har kjennskap til læreboka Dialogos av Guro Hansen Helskog? Kommentarer?
Oyvind (Administrator) #2
User title: Dixi et liberavi
Member since Jul 2005 · 744 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Administrators, Members
Hei Ketil! Jeg kjenner til boken, men har ikke har ikke sett den selv ennå. Boken heter altså Dialogos og er en filosofibok for ungdomstrinnet som skal dekke hele fagområdet filosofi og etikk i KRL + målsetninger i norsk, samfunnsfag og naturfag. Til elevbøkene hører det også lærerveiledninger. Det som gjør boken spennende er at dette ikke dreier seg om filosofihistorie for ungdom, men om strategier for å utvikle en filosofisk tenkemåte og holdning. Utgis på Forlaget Fag og Kultur.
Ketil Rogn #3
Member since Jul 2006 · 6 posts · Location: Vestre Slidre
Group memberships: Members
Jeg har fått boka nå. Førsteinntrykket er at den er et bra hjelpemiddel for den filosofiske samtalen. Den er ganske systematisk, og introduserer på løpende bånd grunnleggende filosofiske ferdigheter som å stille spørsmål, å finne eksempler, å føre metasamtaler, å begrunne, å finne kriterier, å innta ulike perspektiv, å sammenlikne. Nyttig både for voksne og barn!

Jeg har bare såvidt kikket på boka, men jeg kan komme tilbake med en mer fyldig omtale senere.

Et spørsmål melder seg imidlertid med en gang: Trenger elevene en lærebok i filosofering? En lærer med noe bakgrunn i filosofi vil kunne trene elevene i disse ferdighetene uten noen lærebok. (Er det ikke allerede mer enn nok bøker i skolen?) Jeg er redd for at idet man introduserer en lærebok så blir filosofi nok et bokfag, og den Sokratiske, praktiske og muntlige, tilnærmingen nedtones.
Oyvind (Administrator) #4
Ja, det var nytt for meg at elevene her skal lese om rent samtaletekniske fremgangsmåter og strategier. Det vanlige (i utlandet) er at elevene leser fortellinger og historier som har et mer eller mindre åpenbart filosofisk potensial - et potensial som læreren så søker å forløse gjennom samtalen med elevene. Eller man arbeider med andre utgangspunkt for samtale: musikk, kunst, drama o.l. Dette forutsetter imidlertid at læreren har skolering og trening i det å lede filosofiske samtaler, noe man ikke uten videre kan forutsette i den norske skolen idag. Slik sett er dette en ny og kanskje fruktbar tilnærming til filosofi i skolen. Hvordan er boken lagt opp med hensyn til oppgaver og øvelser? Er disse praktisk eller teoretisk orientert?
Oyvind (Administrator) #5
Jeg har nå fått tatt en kikk på boken, og har publisert en anmeldelse på sidene våre. Jeg kan bekrefte at boken først og fremst handler om fremgangsmåter og prosedyrer i den filosofiske samtalen. Med utgangspunkt i korte tekster og bilder skal elevene gjennom oppgaver og spørsmål inspireres til å samtale filosofisk, ikke bare debattere og diskutere (forfatteren gjør et poeng av forskjellen mellom disse begrepene).

Men man blir ikke god i filosofiske samtaler utelukkende av å lese bøker. Det gjelder både voksne og barn. Derfor er det viktig at det finnes lærerveiledninger i tillegg (noe det gjør i dette tilfelle), og allerhelst tilbud om etterutdannelse/kursing. Skal vi få til filosofiske samtaler i skolen, må lærerne bli gode filosofiske forbilder for elevene, dvs. de må selv bli gode filosofiske praktikere. Og det er lettere sagt enn gjort å bli en god filosofisk praktiker!
Oyvind (Administrator) #6
Til orientering: Anmeldelsen foreligger nå også på Utdanningsforbundets hjemmesider: http://www.utdanning.ws/templates/udf____13108.aspx
Oyvind (Administrator) #7
Og her er et intervju med forfatteren i Drammens Tidende
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
Not logged in. · Lost password · Register
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20110527-dev, © 2003-2011 by Yves Goergen
Current time: 2012-02-04, 10:16:29 (UTC +01:00)