Forum: Diverse RSS
Sinnsbilde!
Lille-snille-meg #1
User title: Student
Member since Feb 2007 · 6 posts · Location: Øyer
Group memberships: Members, pilegrim
Show profile · Link to this post
Subject: Sinnsbilde!
Første emne for meg inne på dette forumet... Noe jeg lenge har tenkt på...
Sinnsbilder... Hvordan funker det? I dette tilfellet tar jeg utgangspunkt i et sinnsbilde av Jesus. Vi stirrer på bildet i ett minutt eller to, også skal vi se på en hvit vegg, eller i taket, så ser vi Jesus... Hvordan kan dette skje? Hva gjør det? Det sies at vi ikke skal forestille oss hvordan Jesus ser ut, eller se etter han! Vi skal bare stole på at han er der for oss uannsett... Men hvordan klarer vi da, ved å se på et bildet,  å se Jesus i "egen" person?

Se selv, på vedlegget... Se midt på bildet i rundt ett minutt, for så å se på veggen! Du ser Jesus, han er der, rett forran deg! Kan du forklare hvordan det er slik?  :question:
The author has attached one file to this post:
images500.jpg 92.8 kBytes
You have no permission to open this file.
Oyvind (Administrator) #2
User title: Dixi et liberavi
Member since Jul 2005 · 813 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Administrators, Members
Hei på deg, Lille-snille-meg! Jeg kan ikke forklare rent teknisk hvordan det har seg at bilder liksom henger igjen i synet etterat vi har stirret lenge på dem. Men det er jo en kjent sak. Kanskje noen andre her med kunnskaper om øyet kan svare på det.

Ellers vet jeg ikke om jeg skjønte helt hva du mente med å se Jesus i «egen person»: Tenker du at det er rart at vi kan se ham for vårt indre øye samtidig som mange mener at vi ikke skal/bør forestille oss hvordan han ser ut? Er det dette som er spørsmålet ditt?
Oyvind (Administrator) #3
In reply to post #1
Quote by Lille-snille-meg:
Første emne for meg inne på dette forumet...
[...]

Ta også en kikk her (NB: mens du er innlogget):
http://www.buf.no/forum/forum.php?req=main&id=7
Lille-snille-meg #4
Ja, jeg det var spørsmålet mitt:) Hvorfor kan vi se han, når vi egentlig ikke burde?
Oyvind (Administrator) #5
Det er veldig mye vi har mulighet til å gjøre, rent praktisk og fysisk, men som vi slett ikke burde gjøre. F.eks. kan vi når som helst slå til en på trynet, eller vi kan baksnakke noen, lure penger fra noen osv. Dette skjer hele tiden. Du spør altså hvorfor det er slik? Du lurer på hvorfor vi mennesker ikke oppfører oss moralsk hele tiden? Eller sagt på en annen måte: Hvis det er slik at mennesker er født med moral, hvorfor lever vi da ikke i overensstemmelse med den? Er det dette du lurer på?
Lille-snille-meg #6
ja, du sier noe der... det er det jeg lurer på altså! hvorfor er det slik?
Oyvind (Administrator) #7
Har du et (mulig) svar på ditt eget spørsmål? Det er bedre at du forsøker å svare på ditt eget spørsmål enn at jeg eller andre gir våre svar på ditt spørsmål. Forsøk å stille spørsmålet sånn som du selv ønsker å stille det, og prøv deretter å gi et svar på det så ser vi hvordan det går. Hvis du overhodet ikke kommer på noe, skal jeg prøve å hjelpe deg videre.
Lille-snille-meg #8
svaret kan jo være at vi egentlig vil se Jesus... derfor får dette sinnsbildet oss til å tro at vi ser han...? hmmm... Det er litt vanskelig å finne svarpå dette synes jeg...
Men det må jo være noe med viljen, for de som bare ser på bildet, og ikke blir fortalt på forhånd hva de skal se, de ser bare sorte prikker... mens de som blir fortalt at de skal se Jesus, de ser han!
Oyvind (Administrator) #9
Hm. Nå svarer du vel ikke på det spørsmålet vi «ble enige om», dvs. om hvorfor vi gjør gale ting når vi er født med moral. Det ser ut som du svarer på et helt nytt spørsmål, f.eks.: «Hvorfor ser vi Jesus på bildet?» eller «Hvordan kan vi se Jesus på et bilde med sorte prikker?» Det var for å unngå slik forvirring at jeg ba deg si ifra hvilket spørsmål du svarer på før du svarer. :-)
Lille-snille-meg #10
hehe... Hva får folk til å gjøre så utrolig mye ulovelig og vondt, når vi er skapt av en god Herre?
Oyvind (Administrator) #11
OK, da har du selv formulert et spørsmål. Har du et svar på det også? Hvis ikke, foreslår jeg følgende: Folk gjør ulovlige ting fordi de opplever seg selv som sterke og mektige når de bryter loven, og de gjør onde ting fordi de ofte ikke klarer å skille mellom godt og ondt. Dessuten tror ikke folk at hverken de selv eller loven er skapt av en god Herre, de tror tvertimot at den gode Herren er en fantasi skapt av mennesket.
lenamøø (Former member) #12
No profile available.
Link to this post
Subject: ??
Tror du jeg kan få det bilde av deg?   :-)
Oyvind (Administrator) #13
Hei «Lenamøø». Tviler på at «Lille-snille-meg» er så ofte innom forumet her lenger. Kan du ikke bare kopiere bildet som ligger som vedlegg til det første innlegget i denne tråden?
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
Not logged in. · Lost password · Register
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20150713-dev, © 2003-2015 by Yves Goergen
Current time: 2020-02-24, 20:52:05 (UTC +01:00)