Forum: Skole og barnehage RSS
Samtale om kropp med 5-åringer
Camilla barnehage, Eidsvoll
Oyvind (Administrator) #1
User title: Dixi et liberavi
Member since Jul 2005 · 813 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Administrators, Members
Show profile · Link to this post
Subject: Samtale om kropp med 5-åringer
Hadde en samtale med 5-6 femåringer idag i Camilla barnehage like ved Eidsvoll kirke der vi bor. Temaet var kroppen vår. Jeg startet med å vise dem en tegning av en naken gutt og en naken jente og spurte: Hva ser vi her? En gutt og en jente. Men hvordan ser vi at det er en gutt og en jente? På håret (gutten hadde kort og jenta hadde langt hår). Men har alle gutter kort hår? Nei. Eller alle jenter langt hår? Nei. Altså kan vi ikke ut fra håret alene være sikre på at dette er gutten og dette er jenta? Nei. Hvordan kan vi vite det da? De har forskjellig tiss. Hva går den forskjellen ut på? Her ble barnas svar noe mer uklare. At guttetissen gikk utover, var greit. Men hva med jentetissen? En gutt hadde en teori om at jentetissen satt på en «plate»...

Men nå hadde de andre barna falt ut. Ingen skjønte hva han mente. Jeg forsøkte å få ham til å forklare nærmere, men det var visst vanskelig. Resten av tiden gikk med til å få de andre barna til å samle seg om temaet, og lytte til hverandre. Til slutt spurte jeg om noen hadde et spørsmål de ville stille til meg (siden jeg hadde stilt dem så mange spørsmål). Ett barn begynte da å fortelle om noe han liker... Da måtte jeg spørre de andre barna om det var et spørsmål han kom med der. Nei, svarte de. Det var ikke et spørsmål. Hva var det da? Det visste de ikke.

Men det holdt i massevis. Vi satt samlet i ca. 15 minutter og fikk på den korte tiden demonstrert mange samtalegrep, barna reflekterte så det knaket, og tilhørerne (en pedagogisk leder samt en journalist fra bladet Glade barn i barnehagen + fotograf) fikk litt å skrive og forhåpentligvis litt å tygge på.
Oyvind (Administrator) #2
User title: Dixi et liberavi
Member since Jul 2005 · 813 posts · Location: Eidsvoll
Group memberships: Administrators, Members
Show profile · Link to this post
Det tok over et halvt år fra intervju til publisering, men nå er bladet omsider ute!

Det ble altså en reportasje fra Camilla barnehage i Eidsvoll med tittelen «Kroppsfilosofi» i foreldremagasinet Glade barn i barnehagen, nr. 2/2009, s. 89-92. Flere av samtalene Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt hadde med 4-5-åringene er gjengitt i bladet (riktignok noe overfladisk). Her er også noen bilder av filosofene i aksjon.

Utdrag fra en samtale om forskjellen på gutt og jente:

Etter maten samtaler en liten gruppe om forskjellen på gutt og jente sammen med filosofen Øyvind Olsholt. Han viser dem et bilde av en jente og en gutt, og barna skal se, tenke, og rekke opp hånden når de vet hva de vil si.
– Håret, det er forskjell på håret, og så er det forskjellig tiss, sier Martine.
– Har alle jenter langt hår? Eller kunne dette være en jente med kort hår? sier Øyvind og peker på bildet av gutten.
– Kjæresten min har kort hår, sier Lars.
Åsmund blir veldig interessert. Han aker seg frem, lener seg over boken og forklarer:
– Den som har kort hår, er en gutt, for guttetissen er liksom limt fast på kroppen, den henger ut, mens den andre tissen er en plate liksom, sier han ivrig (s. 92).

Sånn er det i samtaler med barn: Man spør og får svar, som ofte ikke henger så godt sammen med spørsmålet. Da gjelder det som filosof ikke å være «barnevennlig» og følge barna dit impulsene tilfeldigvis måtte dra dem, men tvertimot å forsøke å pense dem tilbake på det sporet, som vi i utgangspunktet var enige om å holde oss til. Men den delen av det filosofiske arbeidet kom dessverre ikke med i magasinets gjengivelse av samtalen.
Close Smaller – Larger + Reply to this post:
Verification code: VeriCode Please enter the word from the image into the text field below. (Type the letters only, lower case is okay.)
Smileys: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Special characters:
Go to forum
Not logged in. · Lost password · Register
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20150713-dev, © 2003-2015 by Yves Goergen
Current time: 2020-06-04, 15:24:14 (UTC +02:00)