Forum: Diverse RSS
Nye perspektiver på vestlig dannelsespraksis
Henvendelse med svar
Oyvind (Administrator) #1
Brukertittel: Dixi et liberavi
Medlem siden Jul 2005 · 813 innlegg · Sted: Eidsvoll
Gruppemedlemskap: Administrators, Members
Vis profil · Lenke til dette innlegget
Emne: Nye perspektiver på vestlig dannelsespraksis
Fikk følgende henvendelse idag:

Hei Øyvind Olsholt

Først: Takk for en fin side, informativ og lett tilgang på materiale for den som er interessert.

Jeg har hatt mye glede av artikkelen din Er barn mennesker? Jeg arbeider som [...] og trenger gode forståelser og perspektiver på barn, ungdom, oppvekst, maktrelasjon voksne barn etc.

Jeg ser at en god del av det som er på siden kan være nyttig for meg. Nå henvender jeg meg til deg for å be om anbefaling på artikler og litteratur som for en voksen målgruppe beskriver vår tids holdninger til barn, oppvekst, oppdragelse etc. Materiale som i likhet med din artikkel undersøker, spør eller drøfter maktrelasjon (utøvelse) voksne barn, "det autonome barnet", "det kompetente barnet" – grunnleggende etterlyser jeg sikkert også materiale som kritisk drøfter vestlig dannelsespraksis.

På forhånd takk.

Og her er mitt svar:

Hei. Mitt beste tips videre er å ta for seg essayene til Oscar Brenifier som du finner på artikkel-siden vår. Begynn med «Caring thinking about caring thinking»]. Deretter vil jeg anbefale bøkene til legen og forfatteren Theodore Dalrymple. Spesielt «In praise of prejudice» og «Life at the bottom». Disse bøkene handler ikke om filosofi med barn direkte, men tar så avgjort et oppgjør med vestlig dannelsespraksis, et oppgjør, som dersom det følges opp i praksis, vil få enorm innvirkning på forholdet mellom voksen og barn.

Kom gjerne med kommentarer etterat du har kikket på denne litteraturen, og da helst på forumet vårt: http://www.buf.no/forum (Hvis du ikke har noe imot det, vil jeg også gjerne få legge ut denne korrespondansen som en egen (anonymisert) tråd på forumet.)
Lukk Mindre – Større + Svar på dette innlegget:
Verifikasjonskode: VeriCode Skriv inn ordet du ser på bildet i tekstfeltet under. (Bare skriv inn bokstavene, små bokstaver er greit.)
Uttrykksikoner: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Spesielle tegn:
Gå til forum
Ikke logget inn. · Glemt passordet · Registrer
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20150713-dev, © 2003-2015 by Yves Goergen
Tid: 2017-09-21, 10:44:20 (UTC +02:00)