Forum: Foreldre og barn RSS
Er du dum, ja eller nei?
Spørsmål og svar med en 3-åring
Oyvind (Administrator) #1
Brukertittel: Dixi et liberavi
Medlem siden Jul 2005 · 813 innlegg · Sted: Eidsvoll
Gruppemedlemskap: Administrators, Members
Vis profil · Lenke til dette innlegget
Emne: Er du dum, ja eller nei?
Her om dagen hadde jeg en artig og ikke aldeles ufilosofisk utveksling med min datter på 3 år. Hun spurte meg: «Er du dum? Ja eller nei?» Spørsmålet kom ikke rett ut av løse luften. Vi har lekt litt i det siste med det å stille spørsmål og gi svar, og hun har med stor iver plukket opp grepet med å stille tilleggsspørsmålet «Ja eller nei?» etter hovedspørsmålet.

Det begynte for noen uker siden med at jeg spurte henne hvor gammel hun var. Hun svarte at hun var fire år.

– Men var du ikke to år for litt siden?
– Jo.
– Og hva kommer etter to?
– Tre.
– Så hvor gammel er du da?
– Fire år.

Logisk slutning førte altså ikke frem. For moro skyld prøvde jeg en annen strategi hvor jeg selv ga et svar som hun så kunne si seg enig eller uenig i. Jeg spurte:

– Er du to år gammel – ja eller nei?
– Nei.
– Er du tre år gammel – ja eller nei?
– Ja.

Av en eller annen grunn gjorde ultimatumet at hun svarte det hun åpenbart hele tiden visste.

Etter dette har vi utvidet repertoaret. Ikke bare avkrever vi hverandre ja- eller nei-svar, vi spør også etter grunner for svarene. Jeg spør henne, og hun spør meg, vi veksler på. Denne gangen var det hun som spurte meg:

– Er du dum – ja eller nei?

Jeg var med på leken, og svarte:

– Ja.

Så spurte hun:

– Hvorfor det?

Da måtte jeg ta meg en liten tenkepause. Hun fulgte nøye med mens jeg prøvde å tenke ut et svar. Mitt svar lød:

– Fordi jeg ikke lærer fort nok.

Til dette svarte hun med et smil:

– Åja.

Dette var morsomt, så hun ville gjenta hele prosedyren. Men når hun denne gang spurte «Hvorfor det?», sa jeg:

– Jeg har allerede svart på hvorfor jeg er dum. Var du ikke fornøyd med svaret? Vil du ha et svar til?

Det ville hun.

– Vel, fordi jeg tror jeg er flink.
– Åja.

Og var like fornøyd som etter det første svaret.
Lukk Mindre – Større + Svar på dette innlegget:
Verifikasjonskode: VeriCode Skriv inn ordet du ser på bildet i tekstfeltet under. (Bare skriv inn bokstavene, små bokstaver er greit.)
Uttrykksikoner: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Spesielle tegn:
Gå til forum
Ikke logget inn. · Glemt passordet · Registrer
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20150713-dev, © 2003-2015 by Yves Goergen
Tid: 2017-09-23, 07:48:19 (UTC +02:00)