Forum: Skole og barnehage RSS
Vikar i barnehage ønsker å prøve seg litt frem med filosofiske samtaler
Jeg ber her om tips og råd mht hva som kan være lurt å prøve på korte opphold som vikar i barnehager
ChristerMLB #1
Medlem siden Aug 2011 · 25 innlegg · Sted: Bergen
Gruppemedlemskap: Members
Vis profil · Lenke til dette innlegget
Emne: Vikar i barnehage ønsker å prøve seg litt frem med filosofiske samtaler
Hei,

Jeg har jobbet i korte perioder på mellom én dag og et par måneder i en 15-16 offentlige barnehager i Bergen -- og vil fortsette med det, i alle fall på kort sikt.

Jeg holder på å lese "Filosofiske samtaler i barnehagen", og har en bachelorgrad i filosofi, så dette virker som noe jeg vil prøve -- men jeg er altså bare en assistent og en vikar, og dermed a: ikke med på planleggingen av det pedagogiske opplegget, og b: ikke i noen barnehager spesielt lenge av gangen.

Så planen min er for øyeblikket å teste ut de veldig grunnleggende aktivitetene, som den "finn spørsmål til svaret"-leken, når muligheten byr seg -- og å prøve å pense prat over i filosofisk samtale når muligheten byr seg.

Men det er jo ikke sikkert det er riktig, og det er heller ikke sikkert det alltid er så lett å se de rette mulighetene.

Så er det noen som har noen tips og råd? Gjerne også om hvordan jeg ellers kan bruke kompetansen min i barnehagen.
Oyvind (Administrator) #2
Brukertittel: Dixi et liberavi
Medlem siden Jul 2005 · 813 innlegg · Sted: Eidsvoll
Gruppemedlemskap: Administrators, Members
Hei, og velkommen på forumet. Gøy at flere filosofer finner veien til barnehage og skole - og at du leser i boken vår. Jeg tar gjerne imot kommentarer til innholdet dersom du har det. Spesielt interessant er det hvordan du opplever aktivitetene. Fungerer de sammen med barna?

Den mest grunnleggende "aktiviteten" filosofisk sett er vel rett og slett den som går ut på å spørre barna om grunner for hvorfor de gjør eller mener ting. Dette kan man gjøre når som helst og med hvem som helst, med ett barn, eller med en gruppe. Hvis barna først er med på å begrunne sine handlinger/valg, er det mye lettere å komme igang med det filosofiske arbeidet. For så snart vi har en grunn på bordet, har vi en mulighet til å undersøke om grunnen er god eller dårlig.

Det er grenser for hvor langt man kan komme i abstrakte undersøkelser med barnehagebarn, men det er viktig at det finnes voksne som forsøker å innføre en refleksiv holdning og som gradvis gjør barna mer fortrolig med denne måten å være sammen på voksen-barn. Som filosof har du også et fortrinn når/dersom du leser for barna. I mye barnelitteratur vil en filosof oppdage utsagn og hendelser som det er naturlig å stille filosofiske spørsmål til.

Ellers vil du forhåpentlig finne god veiledning i boken når det gjelder selve gjennomføringen av en filosofisk samtale. Vil gjerne høre hvordan det går. Flott om du fortsetter å skrive om dine erfaringer her på forumet.
ChristerMLB #3
Jeg har forsøkt et par ganger med etiske spørsmål som var aktuelle der og da, og tror jeg har funnet ut at det er en dårlig idé, i alle fall som en begynnelse. Hvis barna gjør noe som, for meg, er åpenbart galt, så er det vanskelig for meg å akseptere en åpen samtale som går en annen retning. F.eks var de på vei til å akseptere at det er greit å gi barn hull i hodet hvis de sier de ikke får vondt. Den var litt for drøy for meg :scared:

Nå var barna i akkurat den samtalen litt distraherte og ukonsentrerte (og gjerne litt tullete) – de var opptatte med å "male" sølevann på et tre for å gjøre det glatt, slik at noen skulle få hull i hodet når de kom hjem fra ferie om noen uker og klatret i det. De var også gjerne litt på defansiven, siden samtalen gransket det etiske med akkurat det de drev med der og da.

Så jeg tror det er lurt å holde seg til mindre ladede spørsmål i begynnelsen.

Jeg er ikke helt ferdig med boka enda, så jeg skal si i fra hvis jeg kommer på noe å kommentere på.
Dette innlegget er endret den 2011-08-05, 23:42 av ChristerMLB.
Oyvind (Administrator) #4
Det er interessant at det å diskutere etiske spørsmål med barna oppleves som ekstra krevende. En forklaring kan være at når samtalen penser inn på dette med rett og galt og de blir spurt om å begrunne sine meninger, får barna raskt assosiasjoner til skjenneprekener og voksenkritikk og blir litt mer varsomme med hva de sier. I de samtalene jeg selv har hatt med barnehagebarn har vi egentlig sjelden kommet inn på rent etiske spørsmål. Vi snakker oftere om virkeligheten, hva som er ekte og ordentlig contra det som er uekte og "på liksom" osv. Eller vi snakker om hva ting og fenomener er. Hva er et dyr? Hva vil det si å være glad? Men jeg tenker at samtaler om etiske spørsmål er viktige, også fordi barna her fort kommer i forsvarsposisjon. Et mål med samtalen må være å bryte denne tendensen slik at barna merker at filosofen spør med samme undersøkende sinn uansett tema.

At barna er distraherte og ukonsentrerte er ikke så uvanlig i barnehagen akkurat. Men når man har anledning til å samle barna til samtaler jevnlig, f.eks. en gang i uken, er det ingen grunn til å tvære ut en enkelt samtale. Bedre å få gjort et skikkelig tankearbeid i løpet av 5 eller 10 minutter enn å trette dem ut i en halvtime. Ved jevnlige samtaler er det bare ta opp tråden neste gang deres møtes.
ChristerMLB #5
Jeg vil tro at det er en stor forskjell mellom å ha en slik etisk samtale i en samtalegruppe i et samtalerom, hvor alt er hypotetisk -- og å ha den ute, på lekeplassen, når Erik har tatt sykkelen til Stian og Stian slo Erik, og man er midt i en konflikt med interesserte parter.

En ting som faktisk hendte før jeg begynte å lese boka, var at jeg var i en situasjon hvor to barn satt seg på føttene mine (som barn gjerne gjør), og jeg spurte de om de var de nye skoene mine. Det var de selvfølgelig, og vi brukte en liten stund hvor vi vandret rundt og hadde samtaler med de andre barna, som stort sett mente noe annet. Det kom noen fine resonnementer ut av det, som at "skoene" selvfølgelig måtte ha armer og bein, slik at de ikke falt av. Det er tullete, men kanskje en god oppvarming?

Jeg forsøkte det samme ett annet sted, men denne gangen satt vi litt fast fordi "skoene" hele tiden svarte på "sko har jo ikke X" med "jo, jeg har sett sko som har det".

Her om dagen kom jeg også på spørsmålet "kan 'å gå' være det samme som et tre?" -- det er gjerne ikke åpent nok til å være grunnlag for en filosofisk samtale, men jeg har følelsen av at det illustrerer en viktig filosofisk idé. Hun jeg spurte parset utrolig nok setningen, men jeg tror hun tolket det som "kan trær gå?". Det kunne kanskje vært kult å ta med en mer organisert og erfaren gruppe? Jeg merker at barna reagerer veldig forskjellig på alle disse rare spørsmålene jeg kommer med, men det er ingen enda som har sagt de er tullete.

Som vikar er jeg gjerne ikke lenger enn én eller to uker på samme sted, så jeg er ikke i en posisjon hvor jeg kan sette opp noe slik. Kanskje hvis jeg ordnet noe med en barnehage utenom vikarbyrået.
Oyvind (Administrator) #6
Jeg setter aldri igang filosofiske samtaler mens en konflikt - som kan ha mange etisk interessante understrømninger - ennå er aktiv. Sinnene bør få roe seg ned, det hele bør komme litt på avstand, før man setter seg ned og reflekterer over hva som skjedde, hvorfor det skjedde, og ikke minst, hva som er rett og galt i en slik situasjon. Der og da, mens sinnene er i kok, har barna ikke den nødvendige distansen for å engasjere seg refleksivt med en genuin interesse for andre perspektiver enn sine egne. Dette er vanskelig nok å få til under normale omstendigheter.

En sko-lek som du refererer til kan godt være starten på en samtale. Hvorfor ikke? Spørsmål/angrepsvinkler her kunne være: Hvorfor trenger jeg sko? Skal ikke sko beskytte foten - her er det vel mest "skoene" som trenger beskyttelse? Har jeg gode sko på meg nå? Hva er en god sko?

Ingen av barna sier at de "tullete" spørsmålene dine er tullete. Det er en interessant observasjon. Det vitner om at barna tar med seg leken inn i språket og i den verbale kommunikasjonen på en måte som ikke er naturlig for de fleste voksne. Voksne kan stille, og besvare, spørsmål de selv oppfatter som tullete, men gjør dette gjerne med en ironisk mine som viser at man egentlig vet bedre. Og man vet jo bedre. Det er forskjell på tull og alvor. Men forskjellen kan selvfølgelig problematiseres, og dette er en filosofisk oppgave.
ChristerMLB #7
Fikk spontan tilbakemelding her om dagen at jeg har en veldig god måte å kommunisere med barna på. Har ikke hørt den før, og skal ikke se bort fra at det er relatert til det her.

Leser boka igjen og tar noen notater, jeg har også tittet rundt på nettet etter andre ressurser, fant blant annet en bbc-dokumentar fra 90-tallet (http://www.youtube.com/watch?v=fp5lB3YVnlE) -- jeg vet ikke om du kjenner til den og prosjektene den nevner, det hadde vært artig å vite hvordan det har gått.

Jeg ser også at boka "Big Ideas for Little Kids" nevnes en del, og fant wikien til et universitetskurs her: http://www.teachingchildrenphilosophy.org/wiki/Main_Page

Hvordan vil du råde meg å gå frem hvis jeg vil sette i gang noen mer strukturerte samtalegrupper?
Dette innlegget er endret den 2011-08-28, 20:34 av ChristerMLB.
Oyvind (Administrator) #8
Så fint at kommunikasjonen med barna går bra. Jeg vil vel generelt si det er både slik at filosofisk holdning og metode fremmer god kommunikasjon og omvendt, at god kommunikasjon gjør det filosofiske arbeidet lettere og mer givende.

Vi har skrevet ganske utførlig om hvordan man kan starte opp strukturerte filosofiske samtalegrupper i boken (starten på kpt. 4), så jeg vil anbefale at du i første omgang kikker på disse rådene. Har du spørsmål eller kommentarer, vil jeg gjerne høre.

Jeg kjenner godt til filmen Socrates for six-year-olds og miljøet bak (Lipman, IAPC - Institute for the Advancement of Philosophy for Children). Det var takket være denne filmen filosofi med barn-konseptet for første gang nådde ut til et bredt publikum, og mange prosjekter i skoler og barnehager verden over så dagens lys som en følge av denne dokumentaren. Idag, over tyve år senere, må vi nok konstatere at filosofi med barn ennå har et stykke igjen før det er helt innarbeidet i utdannelsesinstitusjonene selv om mye har skjedd, i Norge og andre steder, i ramme- og læreplaner. I USA har IAPC hatt noen år i oppoverbakke med manglende finansiering og rekruttering, og grunnleggeren selv, Matthew Lipman, som er en frontfigur i filmen, døde ifjor.

Samtidig er den internasjonale filosofi med barn-bevegelsen for tiden inne i en rivende utvikling: nye tanker og metoder yngler, erfaringer og undervisningsopplegg sprer seg raskt gjennom Internett, og på det mer prinsipielle plan ser vi en økende løsrivelse av filosofien fra pedagogikken. Med det siste mener jeg at filosofi med barn idag i mindre grad trenger å legitimere sin praksis via tradisjonelle pedagogiske oppfatninger og systemer,det være seg utviklingspsykologi, sosialkonstruktivistisk læringssyn eller "frigjøringspedagogikk". Filosofien står støere på egne ben idag. Det synes jeg er bra, og det vil kanskje over tid bidra til å korrigere styrkeforholdet mellom filosofi og pedagogikk i utdannelsessammenheng.
Oyvind (Administrator) #9
I svar til innlegg #7
Jeg ser også at boka "Big Ideas for Little Kids" nevnes en del, og fant wikien til et universitetskurs her: http://www.teachingchildrenphilosophy.org/wiki/Main_Page

Jeg kjenner Tom Wartenberg som står bak dette, men har ikke prøvd materialet selv. Takk for lenken. Jeg skal legge den til på lenkesiden.
ChristerMLB #10
Der har jeg fått meg jobb som filosof for den kulturelle beremeisen i Bergen. Så nå skal jeg ha et kunstprosjekt i en barnehage, hvor jeg begynner med filosofiske samtaler og ender opp med noe om vennskap. Må kanskje lage meg en ny tråd jeg da :)

Det var en annen film jeg linket til, men sjekket ut den du nevnte også. Det jeg lurte på var mest hvordan det går med barna. Det var blant annet snakk om noen barn som vokste opp i dårlige strøk med dårlige utsikter -- gjorde de filosofiske samtalene en forskjell?
Dette innlegget er endret den 2011-10-04, 00:42 av ChristerMLB.
Oyvind (Administrator) #11
Hva vil det si at du er filosof for DKS i Bergen? Er du blitt fast ansatt? Vi har tidligere jobbet mye med DKS, og samarbeider i inneværende skoleår med teaterfolk i et DKS-opplegg for barnetrinnet i Oslo. Men en generell erfaring er at filosofi faller mellom alle stoler i DKS-sammenheng. Filosoferingen må alltid knyttes opp til et av de eksisterende programområdene for å realiseres i et prosjekt. Men DKS er kanskje annerledes organisert i Bergen?
ChristerMLB #12
Den kulturelle bæremeisen (DKB) finnes kun i Bergen, og handler bare om barnehager -- jeg er ikke fast ansatt, langt i fra, dette går bare på oppdrag, og ikke spesielt enorme oppdrag heller. Oppdraget jeg har nå vil kanskje gå over tre uker, og handler bare om meg, de ~20 eldste barna i en barnehage, og personalet der.

Fokuset til prosjektet vil uansett ikke bare være de filosofiske samtalene, målet er et todimensonalt visuelt produkt/kunstverk relatert til temaet vennskap.

En ting jeg tenker på er å dele de inn i tre grupper (etter boka sin anbefaling), og ha noen dager hvor jeg holder 15-minutters filosofiske samtaler med hver av gruppene.. kanskje én samtale med alle gruppene før lønsj, og én etter -- og én time før og etter hvor jeg bare blir kjent med barna mens de leker, og kan samle refleksjon i en løsere kontekst. I barnehagen sier de at de vil ha det ganske intenst, men blir det for intenst tror du? Jeg tenker et par-tre dager slik, før jeg setter i gang med kunstprosjektet, og da har jeg kanskje et par-tre 15-minutters økter jeg sprer ut sånn etter gefühlen før prosjektet er ferdig.
Oyvind (Administrator) #13
Det går sikkert bra. Barn har en enorm kapasitet for det de synes er gøy. Kunsten er, som jeg tidligere har vært inne på, å holde oppmerksomheten til barna samtidig som det blir en filosofisk bevegelse i samværet. De to målsetningene trenger ikke å stå i motsetning til hverandre, men gjør det ofte likevel siden det er en kunst å gjøre det som er oppmerksomhetskrevende og reflekterende morsomt og gøyalt.

Kan du ikke starte en ny tråd når du kommer igang med oppdraget og fortelle hva dere gjorde og hvordan det gikk?
Lukk Mindre – Større + Svar på dette innlegget:
Verifikasjonskode: VeriCode Skriv inn ordet du ser på bildet i tekstfeltet under. (Bare skriv inn bokstavene, små bokstaver er greit.)
Uttrykksikoner: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Spesielle tegn:
Gå til forum
Ikke logget inn. · Glemt passordet · Registrer
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20150713-dev, © 2003-2015 by Yves Goergen
Tid: 2017-09-23, 07:42:37 (UTC +02:00)