Forum: Skole og barnehage RSS
Kan barn diskutere ordet 'pyse'?
Et eksempel på angst for angst
Oyvind (Administrator) #1
Brukertittel: Dixi et liberavi
Medlem siden Jul 2005 · 813 innlegg · Sted: Eidsvoll
Gruppemedlemskap: Administrators, Members
Vis profil · Lenke til dette innlegget
Emne: Kan barn diskutere ordet 'pyse'?
Tenk dere at det skal lages en illustrasjon for barnehagebarn. Her ser vi to figurer hvor den ene ligger på sengen og leser en bok. En annen stikker hodet inn døren og sier: «Hei pysa, tipper du ikke tør å bli med og klatre!» Så mener noen voksne at det å undersøke en slik illustrasjon filosofisk blir for sterk kost for barna, f.eks. å stille spørsmål som dette:

• Hva er egentlig en pyse?
  • Er alle som liker bøker pyser – og liker alle pyser bøker?
  • Hva er det motsatte av en pyse?
  • Hvis det er dumt å være pysete, er det alltid bra å være det motsatte av pysete? (Sammenlign: hvis det er dumt å være slem, betyr det at det alltid er bra å være snill?)

Som barnefilosofer med en viss fartstid vet vi at mange voksne undervurderer barns evne til å snakke sammen om temaer som de voksne selv finner ømtålige. Vår erfaring er at barn er mer hardhudede enn vi voksne ofte tror, og at det jevnt over er de voksne som er "bløte" og "sarte" og som derfor vil at barna skal føle det samme som dem selv. Ja, langt på vei er det vi som gjør barna bløte og sarte! Vi får angst for at barna skal føle noen som helst angst og blir overbeskyttende. For barnefilosofer som oss, hvis mål er å møte barna der de faktisk er, er dette uheldig og en misforstått form for barnevennlighet.
ChristerMLB #2
Medlem siden Aug 2011 · 25 innlegg · Sted: Bergen
Gruppemedlemskap: Members
Jeg tror dette ofte er noe barn diskuterer enten de voksne vil det eller ikke. Kanskje det er de voksne som er litt sarte?

Jeg vet det er mange voksne som peker seg ut barn, spesielt gutter, som de mener burde bli mindre pysete -- og barna virker, stort sett, som de er veldig klar over at de blir sett på som pysete. Det værste man kan gjøre i sånne situasjoner, mener jeg er å bygge opp under den skyldfølelsen og skammen disse barna føler, det beste er kanskje nettopp en slik åpen samtale, i tillegg til aktiviteter som lar barnet bygge opp selvtilliten og selvfølelsen... for eksempel klatring :)
Oyvind (Administrator) #3
Noe av problemet er at mange velmenende voksne vil betrakte det å stille spørsmål som de sitert over nettopp som noe som bygger opp under, eller skaper en åpning for, barnets skyldfølelse og skam. Man anerkjenner at det å stille spørsmål alltid vil skape en grad av usikkerhet, og man kan tåle en viss usikkerhet når temaet er ukontroversielt og ufarlig, men på visse mer personlige og "touchy" områder, som dette, vil man ha seg undersøkende spørsmål frabedt.

Men jeg tror altså at vi med en slik holdning - ved å skille mellom farlige/ikke-tillatte og ufarlige/tillatte temaer - gjør barna en bjørnetjeneste. Holdningen etterlater et inntrykk av at filosofien er en slags selskapslek som vi kan ha det moro med, men som vi aldri tillater virkelig å utfordre oss. Vi risikerer å ende opp, ikke med et undersøkende, men med et underholdende fellesskap.
ChristerMLB #4
Vel, nå har det seg slik at denne problemstillingen har dukket opp i en av barnehagene jeg har jobbet i. Der var det en slik gutt som begynte å snakke om dette, ganske indirekte gjennom uttalelser som "oi, nå var han tøff" om en som ikke gråt når han fikk vondt, og senest bruken av ordet "pyse".

Da jeg utfordret han på dette med å, i det siste eksempelet, spørre om hva en pyse er, så fikk jeg egentlig ikke noe svar. En annen sa fra siden at det var et stygt ord, og jeg spurte hvorfor det, men det var visst også vanskelig, og siden dette ikke var en formell samtale, så sporet hele greien fort av og de gikk for å leke. Kanskje jeg skulle ha gått inn i begrepet "stygt ord", det hadde gjerne vært en lettere vei inn. Vi kunne snakket om bæsj og sånt. Gjerne litt mer behagelig.

Jeg er i utgangspunktet enig i det du sier, men kan det være at det er så vanskelig at det rett og slett er risikabelt? Kan eksempelet mitt over ha ført til at gutten tenkte enda mer over dette pysebegrepet? Er det egentlig så bra?
Oyvind (Administrator) #5
Vel, livet, det å leve, er risikabelt, både for barn og voksne. Men mitt inntrykk er at mange voksne nekter å forholde seg til det. Alt skal være så trygt og godt hele tiden, spesielt når man har med barn å gjøre. Men jeg tror de fleste av oss vet med oss selv at ekte trygghet først er mulig når man aksepterer en viss risiko. Man må ta sjanser av og til, ellers blir alt bare klamt og kleint. Hvorfor skulle dette være så annerledes for barn? Når det er sagt, tror jeg ikke det innebærer noen stor risiko å la barna gruble over «pyser» og «stygge ord». De blir ganske sikkert overrasket når en voksen spør dem ut om slike ting, men det sier isåfall mer om hva barna er vant til å høre fra de voksne enn om hva de tåler og har godt av.
ChristerMLB #6
Noe grubling blir det uansett, spørsmålet er om vi, ved å ta det opp, gjør at det blir mer grubling og sørger for at "pyseproblematikken" blir et større tema i livet til disse barna enn det ville ellers? Jeg er ikke spesielt god til å strikke, men det plager meg ikke fordi jeg nesten aldri tenker på strikking.

For å ha det sagt, jeg sier ikke dette fordi jeg nødvendigvis er uenig selv, men jeg tror kanskje dette er grunnen til at folk er skeptiske.
Oyvind (Administrator) #7
Ja, det man ikke vet har man ikke vondt av. Men det man vet at ikke vet... :-)
Lukk Mindre – Større + Svar på dette innlegget:
Verifikasjonskode: VeriCode Skriv inn ordet du ser på bildet i tekstfeltet under. (Bare skriv inn bokstavene, små bokstaver er greit.)
Uttrykksikoner: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Spesielle tegn:
Gå til forum
Ikke logget inn. · Glemt passordet · Registrer
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20150713-dev, © 2003-2015 by Yves Goergen
Tid: 2017-11-23, 04:31:12 (UTC +01:00)