Forum: Skole og barnehage RSS
Video av filosofisk samtale - på norsk
ved Bo Malmhester / Beate Børresen
Oyvind (Administrator) #1
Brukertittel: Dixi et liberavi
Medlem siden Jul 2005 · 813 innlegg · Sted: Eidsvoll
Gruppemedlemskap: Administrators, Members
Vis profil · Lenke til dette innlegget
Emne: Video av filosofisk samtale - på norsk
Litt nettsurfing gjorde at jeg tilfeldigvis oppdaget følgende video av en samtale med 5. klassinger på Marienlyst skole i Oslo. Filmen, som varer i underkant av tyve minutter og som antagelig er noen år gammel, er en nedredigert versjon av en samtale som sikkert har vart en skoletime eller lenger. NRK har produsert filmen, og den ligger på hjemmesidene til skoleverket Vi i verden, Cappelen Damms nye verk i faget Religion, livssyn og etikk hvor Børresen og Malmhester har vært medforfattere.

Filmene ligger her:

http://viiverden5-7.cappelendamm.no/c197776/arti…?tid=40… (oversikt over filmsnuttene)
http://viiverden5-7.cappelendamm.no/c197776/arti…?tid=40… (hele filmen)

Filmer av filosofiske samtaler på norsk er en sjeldenhet så derfor er det litt morsomt å komme over slikt på nettet.

Jeg kan også nevne at vi til høsten vil lansere en ny hjemmeside knyttet til vårt nylig avsluttede dataspillprosjekt: se www.dataspilltanker.no Her vil vi legge frem mange små filmsnutter fra våre samtaler med skoleelevene. Sidene er ikke ferdige ennå, men interesserte anbefales likevel å ta en kikk - spesielt på sidene som har med den filosofiske samtalen å gjøre - da mange filmsnutter allerede er på plass.
ChristerMLB #2
Medlem siden Aug 2011 · 25 innlegg · Sted: Bergen
Gruppemedlemskap: Members
Inspirerende. Ser på denne og på videoen på dataspilltanker (jeg fant bare én) at dere lar elevene finne svarene sine litt mer individuelt før de presenterer de for gruppa. Det jeg har gjort er å "spørre gruppa", og det er kanskje det som fører til at jeg får "gruppesvar".

I fremtiden vil jeg prøve å si på forhond at barna ikke må svare med en gang -- for så å gi spørsmålet og starte en tenkepause. Kanskje det holder med ti-tredve sekunder i barnehagen, slik at barna kan danne seg et personlig forhold til sine individuelle svar.
Oyvind (Administrator) #3
Brukertittel: Dixi et liberavi
Medlem siden Jul 2005 · 813 innlegg · Sted: Eidsvoll
Gruppemedlemskap: Administrators, Members
På denne siden: http://dataspilltanker.no/den-filosofiske-samtalen/ ligger det én samtale. Men det ligger mange samtaler på undersidene til denne siden. Hold musen over menyen der det står "Den filosofiske samtalen" og velg en av undersidene så ser du.

Børresen/Malmhester er konsekvente på dette med tenkepauser, at barna reflekterer individuelt før selve samtalen begynner, og det kan absolutt være et godt grep. Man kan også la barna "summe" sammen to og to før eller under samtalen, men akkurat det tror jeg ikke er noen god idé i barnehagen.
Lukk Mindre – Større + Svar på dette innlegget:
Verifikasjonskode: VeriCode Skriv inn ordet du ser på bildet i tekstfeltet under. (Bare skriv inn bokstavene, små bokstaver er greit.)
Uttrykksikoner: :-) ;-) :-D :-p :blush: :cool: :rolleyes: :huh: :-/ <_< :-( :'( :#: :scared: 8-( :nuts: :-O
Spesielle tegn:
Gå til forum
Ikke logget inn. · Glemt passordet · Registrer
This board is powered by the Unclassified NewsBoard software, 20150713-dev, © 2003-2015 by Yves Goergen
Tid: 2017-11-23, 04:31:46 (UTC +01:00)