Kritisk tenkning – sokratisk samtaleledelse i skolen

av Morten Fastvold – anmeldt av Øyvind Olsholt

Kritisk tenkning

Dette er antagelig en av de beste bøker jeg har lest om filosofiske samtaler med barn, uansett språk. Fortellerstemmen er levende og jordnær, her er mange talende bilder, eksempler og illustrasjoner som det er lett å kjenne seg igjen i, her er gode observasjoner av hvordan vi som voksne tenker og handler, observasjoner av voksne og barn som det skal godt gjøres ikke å ta inn over seg og reflektere over i selvransakelse. Boken er ført i et stilsikkert hverdagsspråk, som samtidig er detaljert og presist. Og her er en mengde tips til gjennomføringen av en samtale. Alt dette gjør boken unik i norsk sammenheng – muligens også internasjonalt.

 

Dette er en bok, som fanger og fengsler leseren fordi den frigjør leseren. Den frigjør, ikke fordi den analyserer sitt stoff uten å ta stilling, fordi den i åpenhetens og «fordomsfrihetens» navn lar alle valg være opp til leseren, men omvendt fordi den våger å antyde at det er klare forskjeller på gode og dårlige samtaler, at vi alle, også barn, tåler å høre en kritisk innvending (og vokser på det), at innsats, anstrengelse og tålmodighet faktisk er dyder til beste for mennesket, ikke et gufs fra en politisk og pedagogisk fortid vi helst ikke vil identifisere oss med. Dette motet smitter over på leseren og siden mot i praksis er en betingelse for oppnåelse av frihet, er vi dermed godt hjulpet. Som de frihetselskende mennesker vi er er vi er fanget i garnet.

For eksempel får vi her endelig en forklaring på den bange anelse vi alltid hadde når vi hørte om Peter Pans erobring, eller skal vi si forførelse, av barna i familien Darling.

Kritisk tenkning er først og fremst en åpen og ærlig bok. Fastvold forsøker for eksempel ikke å fremstille det å lede filosofiske samtaler som mindre krevende og utfordrende enn det faktisk er, og han nører ikke opp under en «halleluja-stemning» i beskrivelsen av barns resepsjon av praksisen. Som leser stusser man først ved denne ærligheten, men så blir man revet med av den og begynner gradvis å rette den mot seg selv. Omtrent slik Sokrates med sine spørsmål fikk motparten til å granske sine holdninger for å se hvilke tanker – om noen – som ligger til grunn for dem.

Juni, 2009

Morten Fastvold
Kritisk tenkning – sokratisk samtaleledelse i skolen
Gyldendal Akademisk, Oslo 2009
267 sider, heftet
ISBN 978-82-05-39174-1

Siden opprettet: 26.06.09. Sist endret: 27.04.24 12:55.