Filosofiske samtaler i barnehagen – Å ta barns tenkning på alvor
Øyvind Olsholt, Maaike Lahaise, Ariane Schjelderup
Filosofiske samtaler i barnehagen – Å ta barns tenkning på alvor
Kommuneforlaget, Oslo 2008
175 sider, heftet
Originalillustrasjoner: Maaike Lahaise
ISBN 978-82-446-1303-3
Veil. utsalgspris: kr 298,-
Kjøp boken hos Kommuneforlaget
Kjøp boken hos Bokkilden.no
Last ned forlagets brosjyre på boken: første side | andre side (bestillingsskjema)
Komplett innholdsfortegnelse (kapitler)
(Klikkbare kapitler er uthevet med rødt)
| Forord | 9 | |
| 1 | En filosof er en som bryr seg | 13 |
| – En annerledes samlingsstund | 13 | |
| – Barn er dialogiske av natur | 15 | |
| – Hva er filosofi? | 16 | |
| – Å gå inn i vår tenkning | 18 | |
| – Den brysomme kleggen Sokrates | 19 | |
| – Jordmoren Sokrates | 21 | |
| – Et edelt redskap i barnehagen | 23 | |
| 2 | Den filosofiske samtalen | 24 |
| – Ikke all muntlig kommunikasjon er samtale | 25 | |
| – Ikke alle samtaler er filosofiske samtaler | 28 | |
| – – Forhandlingssamtalen | 28 | |
| – – Veiledningssamtalen | 30 | |
| – Grunntrekk ved den filosofiske samtalen | 35 | |
| – – Vi skaper en undrende atmosfære – filosofisk holdning | 35 | |
| – – Vi blir oss bevisst våre fordommer | 38 | |
| – – Vi stiller hvorfor-spørsmål og gir begrunnelser | 42 | |
| – – Vi veksler mellom det konkrete og det abstrakte | 45 | |
| – – Vi lytter til oss selv og andre | 49 | |
| – – Vi oppdager eller oppfinner nye begreper | 50 | |
| – – Vi stiller «dumme» spørsmål og gir «rare» svar | 53 | |
| – – Vi deltar ved å være oppmerksomme | 55 | |
| – – Vi søker ikke løsninger, men problemer! | 58 | |
| – Forslag til mal for filosofisk samtale i barnehagen | 60 | |
| – – Erfaring/hendelse | 61 | |
| – – Observasjon av hendelsen | 61 | |
| – – Undersøkelse av hendelsen | 62 | |
| – – Metasamtale | 64 | |
| 3 | Et filosofisk blikk på rammeplanen | 65 |
| – Det enkelte barnet og fellesskapet | 68 | |
| – Utjevning av sosiale forskjeller | 69 | |
| – Barnehagens verdigrunnlag – den voksnes selvrefleksjon | 70 | |
| – Individet har gnisten, fellesskapet har ilden | 72 | |
| – Barns medvirkning | 73 | |
| – Inkluderende fellesskap | 75 | |
| – Planlegging, dokumentasjon og vurdering | 77 | |
| 4 | Filosofiske øvelser og aktiviteter tilknyttet fagområdene i rammeplanen | 81 |
| – Å komme igang med filosofisk samtale | 81 | |
| – – Praktiske tips til forberedelse og gjennomføring av filosofisk samtale | 83 | |
| – – Om aktivitetene og øvelsene i denne boken | 84 | |
| – Fagområde: Kommunikasjon, språk og tekst | 86 | |
| – – Om å stille spørsmål | 86 | |
| – – Om å snakke | 89 | |
| – – Om ord | 93 | |
| – Fagområde: Kropp, bevegelse og helse | 97 | |
| – – Om kroppen | 97 | |
| – – Om sansene | 101 | |
| – – Om følelsene | 102 | |
| – Fagområde: Kunst, kultur og kreativitet | 106 | |
| – – Om kunst | 106 | |
| – – Om kreativitet | 111 | |
| – – Om kultur | 114 | |
| – Fagområde: Nærmiljø og samfunn | 117 | |
| – – Om nærmiljø | 117 | |
| – – Om å være seg selv | 123 | |
| – – Om helter og søte fristelser | 127 | |
| – Fagområde: Etikk, religion og filosofi | 131 | |
| – – Om å tenke etter | 131 | |
| – – Om å vise omtanke | 135 | |
| – – Om tro, død og liv | 139 | |
| – Fagområde: Natur, miljø og teknikk | 142 | |
| – – Om natur | 142 | |
| – – Om å ta vare på miljøet | 145 | |
| – – Om teknisk tenkning | 150 | |
| – Fagområde: Antall, rom og form | 154 | |
| – – Om å telle og måle | 154 | |
| – – Om romfølelse | 158 | |
| – – Om form | 163 | |
| Litteratur- og Internett-ressurser | 167 | |
| – Om filosofering med barn | 167 | |
| – Verker på nordiske språk | 167 | |
| – Artikler, temanummer og foredrag | 168 | |
| – Verker på engelsk | 168 | |
| – Norske filosofi med barn-ressurser på Internett | 169 | |
| – Anbefalte filosofihistoriske fremstillinger | 169 | |
| – Annen relevant litteratur | 170 | |
| – Grunnlagsmateriale for filosofiske samtaler | 170 | |
| – – Billedbøker | 170 | |
| – – Faktabøker for barn | 173 | |
| – – Dikt, rim, regler og sanger | 173 | |
| – – Annet | 174 | |
| Forfatterne | 175 |
Last ned forlagets brosjyre på boken: første side | andre side (bestillingsskjema)
Øyvind Olsholt, Maaike Lahaise, Ariane Schjelderup
Filosofiske samtaler i barnehagen – Å ta barns tenkning på alvor
Kommuneforlaget, Oslo 2008
175 sider, heftet
Originalillustrasjoner: Maaike Lahaise
ISBN 978-82-446-1303-3
Veil. utsalgspris: kr 298,-
Kjøp boken hos Kommuneforlaget
Kjøp boken hos Bokkilden.no
Siden opprettet: 21.11.08. Sist endret: 27.04.24 17:11.

