En sammenlikning av dialogbegrepet i KRL og filosofi med barn
av Ketil Rogn
Prosjektoppgave – Individuelt prosjekt, modul 5
PPU 2004-2006 – Høgskolen i Hedmark
Innhold
- Innledning: Bakgrunn og problemstilling
- Filosofi med barn: Dialogens pedagogikk
- Fra praksis: En filosofisk samtale
- KRL-samtalen
- En innvending
- Konklusjon
- Litteratur
Nedlasting
Konklusjon
Da jeg i min praksis prøvde å lede en filosofisk samtale med en 10. klasse, opplevde jeg at det var vanskelig å få samtalen opp på et filosofisk nivå. Samtalen ble en meningsutveksling, og verken elevene eller jeg fikk følelsen av å filosofere. Jeg tror denne mangelen på filosofisk dybde skyldes at jeg tok med meg KRL-fagets dialogmodell inn i den filosofiske samtalen. I denne oppgaven har jeg vist at KRL og filosofi har ulike syn på dialog. I KRL vektlegger man individuelle meninger, personlig utvikling og undring over det hellige. I filosofi vektlegger man allmenne innsikter, et undersøkende fellesskap og problematisering av spørsmål. KRL er først og fremst et kunnskapsfag, noe som setter grenser for hvor langt man kan gå i å konstruere egne innsikter. Det er derfor å håpe at et eventuelt filosofifag ikke blir et kunnskapsfag, men et reelt dialogfag.
Siden opprettet: 22.05.06. Sist endret: 27.04.24 14:49.

