En sammenlikning av dialogbegrepet i KRL og filosofi med barn
av Ketil Rogn
Prosjektoppgave – Individuelt prosjekt, modul 5
PPU 2004-2006 – Høgskolen i Hedmark
Innhold
- Innledning: Bakgrunn og problemstilling
- Filosofi med barn: Dialogens pedagogikk
- Fra praksis: En filosofisk samtale
- KRL-samtalen
- En innvending
- Konklusjon
- Litteratur
Nedlasting
Litteratur
Afdal mfl. (2001): Tro, Livstolkning og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk, Oslo, Universitetsforlaget
Brenifier, Oscar (2003): «How to avoid children's questions», Thinking, volume 16, Nr 4, New York: IAPC, Montclair State University. Publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/index.php?page=ob-avoid
Brenifier, Oscar (2004a): «A quick glance at the Lipman method», Diotime – l'Agora nr 21. Publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/index.php?page=ob-lip
Brenifier, Oscar (2004b): , Oslo: Cappelen forlag
Børresen, Beate og Bo Malmhester (2003): La barna filosofere: Den filosofiske samtalen i skolen, Oslo, Høyskoleforlaget
Bøyum, Steinar (2005): «Kvifor og korleis vi bør ha filosofi i skulen», Utdanning nr. 15/2005.
Gullbekk, Eystein (2004): «Med dialog på timeplanen – Halima sin KRL-time», s 128-144, Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 2-3/2004
Hadot, Pierre (1995): Philosophy as a way of life, Malden, Blackwell Publishing
Imsen, Gunn (2003): Elevens verden, Oslo, Universitetsforlaget
KUF (Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet) (1996): Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen, Nasjonalt læremiddelsenter
KUF (Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet) (1997): Læreplan for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring, Generell del, Oslo, Læringssenteret
Lied, Sidsel (2005): «Forholdet mellom elev og lærer i KRL-faget. Et asymmetrisk eller dialogisk forhold?», Prismet nr. 1/2005
Lipman, Matthew mfl. (1980): Philosophy in the classroom, Philadelphia, Temple University Press
Læringssenteret (2002): KRL-boka, Oslo, Utdanningsdirektoratet
Skjervheim, Hans (1992): «Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi» i Pedagogisk filosofi, s. 65-78, Pedagogisk Filosofi, E. L. Dale (red.), Oslo, Ad Notam Gyldendal
UFD (Utdannings- og forskningsdepartementet) (2004): Stortingsmelding nr. 30, Kultur for læring
UFD (Utdannings- og forskningsdepartementet) (2005): Læreplan i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap, Oslo, Utdanningsdirektoratet
Siden opprettet: 22.05.06. Sist endret: 27.04.24 14:49.

