Filosofi i skolen som demokratisk dannelse

I hvilken grad og på hvilken måte kan filosofiske samtaler i skolen forberede elevene på demokratisk deltagelse i henhold til Hannah Arendts politiske handlingsteori?

Hovedfag i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt
Universitetet i Oslo – 15. januar 2006
av Anne Schjelderup

Innhold

Forord

  1. Innledning
    1. Bakgrunn for oppgaven
    2. Presisering og avgrensing av oppgavens problemstilling
    3. Oppgavens struktur
  2. Filosofi i skolen
    1. Historisk oversikt
      1. P4C-bevegelsen
      2. Filosofi i skolen i Europa og i Norge
    2. Filosofiske samtaler i skolen
      1. Filosofi og den filosofiske samtale
      2. Matthew Lipmans teoretiske tilnærming
      3. Oscar Brenifier
      4. Skoletorget
  3. Demokrati og demokratisk deltagelse
    1. Hannah Arendts demokratiforståelse
      1. Handling
      2. Fellesskap
      3. Den offentlig politiske diskurs
      4. Å øke handlingsrommet
  4. Filosofi i skolen som forberedelse til politisk deltagelse
    1. Utdannelse, filosofi og politikk
      1. Konservativ eller progressiv undervisning?
      2. Kan dømmekraft øves opp?
      3. En offentlig filosofisk debatt?
      4. Den filosofiske samtale
    2. Etablere et før-politisk fellesskap
      1. Å handle med hverandre
      2. Fellesskap basert på pluralitet og individualitet
      3. Språk og tenkning
      4. Kunnskap og kunnskapsformidling
      5. Avstand og nærhet
      6. Aktivitet med mening i seg selv
      7. Autoritet og disiplin
      8. Moral som kollektiv egenskap
    3. Myndiggjøring og ansvarlighet
      1. Reagere eller agere
      2. Tenkning og moral
      3. Ansvarlighet
      4. Å avsløre seg selv gjennom handling
  5. Utfordringer i forhold til gjennomføring i praksis
    1. Lærerprofesjonalitet – må læreren være filosof?
      1. Tilstrekkelig filosofisk kompetanse
      2. Tilretteleggeren må selv være del av et diskursivt fellesskap
      3. Utgangspunkt i oppriktig søken etter sannhet
    2. Organisering av filosofiske samtaler i skolen
      1. Filosofiske samtaler på bakgrunn av kunnskapsformidling
      2. Separate timer, klasserom og lærere?
      3. Noen forslag til praktiske løsninger
      4. Avsluttende refleksjoner

Kildeliste

Nedlasting

Last ned pdf-versjonen av hele avhandlingen


Forord

Et perspektiv i denne oppgaven er at tenkning er noe som utvikles innen et fellesskap. Uten gjennom samhandling med andre hadde ikke denne hovedfagsoppgaven vært realiserbar. Jeg vil derfor rette en takk til alle dere som har hjulpet meg til å skrive denne oppgaven gjennom interessante samtaler. Spesielt vil jeg takke min veileder Lars Løvlie som hele tiden har vist tillit til meg og mitt prosjekt, min biveileder og søster Ariane Schjelderup som har hjulpet meg til å få klarhet i mine tanker, og stipendiat Ingerid Straume som har holdt spennende seminarer og gitt meg individuell veiledning. Jeg vil også gjerne takke min bror Harald Schjelderup, min far Vilhelm Schjelderup og min venninne Eva Løveid Mølster for nyttige tilbakemeldinger. Ikke minst vil jeg takke min mann Laurence Barton for tålmodighet underveis og konstruktive innspill, og mine barn Nora og Tirian som har lært meg verdien av å lytte til dem.


Siden opprettet: 19.01.06. Sist endret: 27.04.24 15:12.