Filosofi i skolen som demokratisk dannelse
I hvilken grad og på hvilken måte kan filosofiske samtaler i skolen forberede elevene på demokratisk deltagelse i henhold til Hannah Arendts politiske handlingsteori?
Hovedfag i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt
Universitetet i Oslo – 15. januar 2006
av Anne Schjelderup
Innhold
Forord
- Innledning
- Filosofi i skolen
- Demokrati og demokratisk deltagelse
- Filosofi i skolen som forberedelse til politisk deltagelse
- Utfordringer i forhold til gjennomføring i praksis
Nedlasting
Last ned pdf-versjonen av hele avhandlingen
Forord
Et perspektiv i denne oppgaven er at tenkning er noe som utvikles innen et fellesskap. Uten gjennom samhandling med andre hadde ikke denne hovedfagsoppgaven vært realiserbar. Jeg vil derfor rette en takk til alle dere som har hjulpet meg til å skrive denne oppgaven gjennom interessante samtaler. Spesielt vil jeg takke min veileder Lars Løvlie som hele tiden har vist tillit til meg og mitt prosjekt, min biveileder og søster Ariane Schjelderup som har hjulpet meg til å få klarhet i mine tanker, og stipendiat Ingerid Straume som har holdt spennende seminarer og gitt meg individuell veiledning. Jeg vil også gjerne takke min bror Harald Schjelderup, min far Vilhelm Schjelderup og min venninne Eva Løveid Mølster for nyttige tilbakemeldinger. Ikke minst vil jeg takke min mann Laurence Barton for tålmodighet underveis og konstruktive innspill, og mine barn Nora og Tirian som har lært meg verdien av å lytte til dem.
Siden opprettet: 19.01.06. Sist endret: 27.04.24 15:12.

