Filosofi i skolen som demokratisk dannelse

I hvilken grad og på hvilken måte kan filosofiske samtaler i skolen forberede elevene på demokratisk deltagelse i henhold til Hannah Arendts politiske handlingsteori?

Hovedfag i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt
Universitetet i Oslo – 15. januar 2006
av Anne Schjelderup

Innhold

Forord

  1. Innledning
    1. Bakgrunn for oppgaven
    2. Presisering og avgrensing av oppgavens problemstilling
    3. Oppgavens struktur
  2. Filosofi i skolen
    1. Historisk oversikt
      1. P4C-bevegelsen
      2. Filosofi i skolen i Europa og i Norge
    2. Filosofiske samtaler i skolen
      1. Filosofi og den filosofiske samtale
      2. Matthew Lipmans teoretiske tilnærming
      3. Oscar Brenifier
      4. Skoletorget
  3. Demokrati og demokratisk deltagelse
    1. Hannah Arendts demokratiforståelse
      1. Handling
      2. Fellesskap
      3. Den offentlig politiske diskurs
      4. Å øke handlingsrommet
  4. Filosofi i skolen som forberedelse til politisk deltagelse
    1. Utdannelse, filosofi og politikk
      1. Konservativ eller progressiv undervisning?
      2. Kan dømmekraft øves opp?
      3. En offentlig filosofisk debatt?
      4. Den filosofiske samtale
    2. Etablere et før-politisk fellesskap
      1. Å handle med hverandre
      2. Fellesskap basert på pluralitet og individualitet
      3. Språk og tenkning
      4. Kunnskap og kunnskapsformidling
      5. Avstand og nærhet
      6. Aktivitet med mening i seg selv
      7. Autoritet og disiplin
      8. Moral som kollektiv egenskap
    3. Myndiggjøring og ansvarlighet
      1. Reagere eller agere
      2. Tenkning og moral
      3. Ansvarlighet
      4. Å avsløre seg selv gjennom handling
  5. Utfordringer i forhold til gjennomføring i praksis
    1. Lærerprofesjonalitet – må læreren være filosof?
      1. Tilstrekkelig filosofisk kompetanse
      2. Tilretteleggeren må selv være del av et diskursivt fellesskap
      3. Utgangspunkt i oppriktig søken etter sannhet
    2. Organisering av filosofiske samtaler i skolen
      1. Filosofiske samtaler på bakgrunn av kunnskapsformidling
      2. Separate timer, klasserom og lærere?
      3. Noen forslag til praktiske løsninger
      4. Avsluttende refleksjoner

Kildeliste

Nedlasting

Last ned pdf-versjonen av hele avhandlingen


Kildeliste

Arendt, Hannah (1996): Vita activa – Det virksomme liv, Oslo: Pax Forlag

Arendt, Hannah (1998): «Tenkning og moralske overveielser» I: Arendt, Hannah: Om vold, tenkning og moral, Oslo: Det lille Forlag

Bagge, Charlotte (2002): Kritiskt tänkande – Critical thinking movement vs. Filosofi med barn, hovedoppgave i pedagogikk, Stockholm Universitet, publisert på http://www.buf.no/les/artikler/?page=cb-kt1

Barne- og Ungdomsfilosofene: www.buf.no

Brenifier, Oscar (2005): «Nasuriddin Hoja», publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=ob-hodja01

Brenifier, Oscar (2004a): «A quick glance at the Lipman method» I: «Diotime – l'Agora» nr 21, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=ob-lip

Brenifier, Oscar (2004b): Bare spør!, Oslo: Cappelen forlag

Brenifier, Oscar (2003): «How to avoid children's questions» I: «Thinking», volume 16, Nr 4, New York: IAPC, Montclair State University, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=ob-avoid

Bruner, Jerome (2001): «Verdien av struktur» I: Dale, E.L. (red): Om Utdanning: Klassiske tekster, Oslo: Ad Notam Gyldendal

Børresen, Beate (2003): La barna filosofere, Kristiansand: Høyskoleforlaget

Castoriadis, C. (1995): Filosofi, politik, autonomi, Stockholm: Brutus Ostory Forlag

Dale, Erling Lars (1993): Den profesjonelle skole: med pedagogikken som grunnlag, Oslo: Gyldendal; Ad Notam

Dale, Erling Lars (1992): Pedagogikk og samfunnsforandring 2: om betingelsene for en frigjørende pedagogikk, Oslo: Ad Notam; Gyldendal

Dewey, John (2002): Demokrati och utbildning, Uddevalla: Bokforlaget Daidalos

Dewey, John (1996): «Erfaring og tenkning» I: Dale, Erling Lars: Skolens undervisning og barnets utvikling – klassiske tekster, Ad Notam Gyldendal, Oslo 1996

Fastvold, Morten (2004): «The Policeman Approach to Philosophical Counseling», publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=police1

Hansen, Finn Thorbjørn (2002): Det filosofiske liv, København: Gyldendal Uddannelse

Hellesnes, Jon (1992): «Tilpassingsideologien, sosialiseringa og dei materielle ordningane», I: Dale, Erling Lars: Pedagogisk filosofi, Oslo: Ad Notam Gyldendal

Lipman, Matthew (2003): Thinking in education, Cambridge: Cambridge University Press

Lipman, Matthew et al (1980): Philosophy in the classroom, Philadelphia: Temple University Press

Lundberg, Martin (2003): Om överläggande samtal och hållbar utveckling – en studie av deliberativ demokrati, Linkoping: Linkopings Universitet

Mahrdt, Helgard (2004): Hannah Arendt: «Dannelse til humanitet» I: Steinsholdt, Kjetil et al. (red): Pedagogikkens mange ansikter, Oslo: Universitetsforlaget

Olsholt, Øyvind (2001): «En norsk tilnærming til filosofi med barn», foredrag holdt ved konferansen «Philosophy in Society» 26. juli 2001 – Universitetet i Oslo, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=pis-01-no

Olsholt, Øyvind (2000): «Barn og filosofi» I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift Nr. 1, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=npt1-00

Olsholt, Øyvind (1998): «Om å ta skolen – og Sokrates – på alvor», Norsk Pedagogisk Tidsskrift Nr. 6, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=npt6-98

Platon (2005): Menon – eller om dyd, Oslo: Vidarforlaget

Schjelderup, Ariane og Olsholt, Øyvind (2000): «Filosofi i skole og samfunn» I: HIO rapport nr. 7, Oslo: Høyskolen i Oslo, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=hio-00

Schjelderup, Ariane og Olsholt, Øyvind (1999): Filosofi i skolen, Oslo: Tano Aschehoug

Schjelderup, Ariane (1998): «Filosofering med barn og ungdom» I: Kronikk i Aftenposten 30. august, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=aft-98

Skoletorget: www.skoletorget.no

Smith, Stacy (2001): «Education for Judgment: An Arendtian Oxymoron» I: Gordon, Mordechai: Hannah Arendt and Education, Colorado: Westview Press

Stortingsmelding 30: http://odin.dep.no/ufd/norsk/dok/regpubl/stmeld/045001-040013/dok-bn.html

Straume, Ingerid S. ( 2000): Offentligheten som pedagogisk arena, hovedoppgave, Oslo: Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo

Villa, Dana R (1996): Arendt and Heidegger – The fate of the political, Princeton: Princeton University Press


Siden opprettet: 19.01.06. Sist endret: 27.04.24 15:12.