Filosofi i skolen som demokratisk dannelse
I hvilken grad og på hvilken måte kan filosofiske samtaler i skolen forberede elevene på demokratisk deltagelse i henhold til Hannah Arendts politiske handlingsteori?
Hovedfag i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt
Universitetet i Oslo – 15. januar 2006
av Anne Schjelderup
Innhold
- Innledning
- Filosofi i skolen
- Demokrati og demokratisk deltagelse
- Filosofi i skolen som forberedelse til politisk deltagelse
- Utfordringer i forhold til gjennomføring i praksis
Kildeliste
Nedlasting
Last ned pdf-versjonen av hele avhandlingen
Kildeliste
Arendt, Hannah (1996): Vita activa – Det virksomme liv, Oslo: Pax Forlag
Arendt, Hannah (1998): «Tenkning og moralske overveielser» I: Arendt, Hannah: Om vold, tenkning og moral, Oslo: Det lille Forlag
Bagge, Charlotte (2002): Kritiskt tänkande – Critical thinking movement vs. Filosofi med barn, hovedoppgave i pedagogikk, Stockholm Universitet, publisert på http://www.buf.no/les/artikler/?page=cb-kt1
Barne- og Ungdomsfilosofene: www.buf.no
Brenifier, Oscar (2005): «Nasuriddin Hoja», publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=ob-hodja01
Brenifier, Oscar (2004a): «A quick glance at the Lipman method» I: «Diotime – l'Agora» nr 21, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=ob-lip
Brenifier, Oscar (2004b): Bare spør!, Oslo: Cappelen forlag
Brenifier, Oscar (2003): «How to avoid children's questions» I: «Thinking», volume 16, Nr 4, New York: IAPC, Montclair State University, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=ob-avoid
Bruner, Jerome (2001): «Verdien av struktur» I: Dale, E.L. (red): Om Utdanning: Klassiske tekster, Oslo: Ad Notam Gyldendal
Børresen, Beate (2003): La barna filosofere, Kristiansand: Høyskoleforlaget
Castoriadis, C. (1995): Filosofi, politik, autonomi, Stockholm: Brutus Ostory Forlag
Dale, Erling Lars (1993): Den profesjonelle skole: med pedagogikken som grunnlag, Oslo: Gyldendal; Ad Notam
Dale, Erling Lars (1992): Pedagogikk og samfunnsforandring 2: om betingelsene for en frigjørende pedagogikk, Oslo: Ad Notam; Gyldendal
Dewey, John (2002): Demokrati och utbildning, Uddevalla: Bokforlaget Daidalos
Dewey, John (1996): «Erfaring og tenkning» I: Dale, Erling Lars: Skolens undervisning og barnets utvikling – klassiske tekster, Ad Notam Gyldendal, Oslo 1996
Fastvold, Morten (2004): «The Policeman Approach to Philosophical Counseling», publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=police1
Hansen, Finn Thorbjørn (2002): Det filosofiske liv, København: Gyldendal Uddannelse
Hellesnes, Jon (1992): «Tilpassingsideologien, sosialiseringa og dei materielle ordningane», I: Dale, Erling Lars: Pedagogisk filosofi, Oslo: Ad Notam Gyldendal
Lipman, Matthew (2003): Thinking in education, Cambridge: Cambridge University Press
Lipman, Matthew et al (1980): Philosophy in the classroom, Philadelphia: Temple University Press
Lundberg, Martin (2003): Om överläggande samtal och hållbar utveckling – en studie av deliberativ demokrati, Linkoping: Linkopings Universitet
Mahrdt, Helgard (2004): Hannah Arendt: «Dannelse til humanitet» I: Steinsholdt, Kjetil et al. (red): Pedagogikkens mange ansikter, Oslo: Universitetsforlaget
Olsholt, Øyvind (2001): «En norsk tilnærming til filosofi med barn», foredrag holdt ved konferansen «Philosophy in Society» 26. juli 2001 – Universitetet i Oslo, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=pis-01-no
Olsholt, Øyvind (2000): «Barn og filosofi» I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift Nr. 1, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=npt1-00
Olsholt, Øyvind (1998): «Om å ta skolen – og Sokrates – på alvor», Norsk Pedagogisk Tidsskrift Nr. 6, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=npt6-98
Platon (2005): Menon – eller om dyd, Oslo: Vidarforlaget
Schjelderup, Ariane og Olsholt, Øyvind (2000): «Filosofi i skole og samfunn» I: HIO rapport nr. 7, Oslo: Høyskolen i Oslo, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=hio-00
Schjelderup, Ariane og Olsholt, Øyvind (1999): Filosofi i skolen, Oslo: Tano Aschehoug
Schjelderup, Ariane (1998): «Filosofering med barn og ungdom» I: Kronikk i Aftenposten 30. august, publisert på: http://www.buf.no/les/artikler/?page=aft-98
Skoletorget: www.skoletorget.no
Smith, Stacy (2001): «Education for Judgment: An Arendtian Oxymoron» I: Gordon, Mordechai: Hannah Arendt and Education, Colorado: Westview Press
Stortingsmelding 30: http://odin.dep.no/ufd/norsk/dok/regpubl/stmeld/045001-040013/dok-bn.html
Straume, Ingerid S. ( 2000): Offentligheten som pedagogisk arena, hovedoppgave, Oslo: Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Villa, Dana R (1996): Arendt and Heidegger – The fate of the political, Princeton: Princeton University Press
Siden opprettet: 19.01.06. Sist endret: 27.04.24 15:12.

