Den filosofiske samtale som metode og erfaring
Hovedoppgave i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt
Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo – Vår 2003
av Gudrun Sælen Halmrast
Innhold
Problemstilling/Metode/Kilder/Hovedkonklusjoner/Forord
- Innledning
- Begrunnelse for valg av tema
- Problemstilling og oppgavens struktur
- Teoretisk perspektiv og forskningsmetode
- Definisjoner og begrepsavklaringer
- Filosofi med barn
- Et moderne utdanningsprosjekt
- Erfaringen i det postmoderne
- Erfaringen i den filosofiske samtale
- Filosofi med barn som metode og erfaring – refleksjoner
- Filosofi med barn som pedagogisk praksis
- Konklusjon
Litteratur
Nedlasting
Last ned pdf-versjonen av hele avhandlingen
Litteratur
- Børresen, B. Olsholt, Ø., Schjelderup A. 1999. Filosofi i skolen. Oslo: Tano Aschehoug
- Dewey, J. 1958. Art as Experience. New York: Capricorn Books. Publisert første gang 1934.
- Dewey, J. 1997. Demokrati och utbildning. Gøteborg: Daidalos. Originalt publisert 1916.
- Fisher, R. 2001. Teaching Thinking. London and New York: Continuum. Publisert første gang 1998.
- Fisher, R. 2001. Values for Thinking. Oxford: Nash Pollock Publishing.
- Filosofi inn i skolen. Morgenbladet 07.09.01.
- Gundem B. B. 1998. Skolens oppgave og innhold. Oslo: Universitetsforlaget AS. Publisert første gang 1983.
- Klafki, W. 2001. Dannelsesteori og didaktikk – nye studier. Århus: Forlaget Klim. Original publisert 1985.
- Klafki, W. 1996. Kategorial dannelse. I: Dale, E. L. (red) Skolens undervisning og barnets utvikling. Oslo: Ad Notam Gyldendal s. 167-203.
- Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet: Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen. L-97.
- Levinas, E. 1993. Den Annens humanisme. Oslo: Thorleif Dahls Kulturbibliotek. Aschehoug. Original publisert 1972.
- Lipman, M. 1988. Philosophy Goes to school. Philadelphia: Temple University Press.
- Lipman, M. 1980. Philosophy in the Classroom. Philadelphia: Temple University Press.
- Løvlie, L. 1990. Den estetiske erfaring. Nordisk Pedagogikk. Nr. 10 (1) 1990 s. 1-18.
- Løvlie, L. 1992. Postmodernisme, språk og filosofi. I: Dale, E. L. (red) Pedagogisk filosofi. Oslo: Ad Notam Gyldendal s.179-196.
- Mehren, S. 1971. Veier til et bilde. Oslo: Den norske Bokklubben.
- Malmhester B. och Ohlsson, R. 1999. Filosofi med barn. Stockholm: Carlssons Bokförlag.
- Svare, H. 1996. I Sokrates fotspor. Oslo: Pax Forlag.
- Tolstoj, L. 1977. Anna Karenina II. Oslo: Gydendal Norsk Forlag. Original publisert i årene 1875-1877.
- Thuen, H. og Vaage, S. (red.)1989. Oppdragelse til det moderne. Oslo: Universitetsforlaget.
- Østerberg, D. 1999. Det moderne. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
- Øzerk, K. 1999. Opplæringsteori og læreplanforståelse. Vallset: Oplandske Bokforlag.
Siden opprettet: 03.10.06. Sist endret: 27.04.24 14:14.

